Światowy Dzień Pozytywnego Myślenia

IKA
opublikowano: 02-02-2015, 00:01

To właśnie dzisiaj! Dlaczego warto myśleć pozytywnie nie tylko 2 lutego? Liczne badania potwierdzają, że optymiści żyją dłużej.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Pomysłodawczynią tego święta jest amerykańska psycholog Kirsten Harrell, która od lat zajmuje się badaniem wpływu optymistycznego nastawienia na zdrowie i proces leczenia. Potwierdzają to badania naukowe. Optymiści są od 5 do 10 proc. mniej narażeni na choroby serca, depresję, a nawet nowotwory. Jedną z przyczyn może być fakt, że optymiści zwykle prowadzą zdrowszy i bardziej aktywny tryb życia niż pesymiści.

Jak skutecznie radzić sobie ze stresem i cieszyć się codziennymi radościami? Swoje sposoby na optymizm zdradza Wiktor Morgulec, dyplomowany nauczyciel jogi według metody B.K.S Iyengara.

Po pierwsze, redukcja stresu

Zobacz więcej

Foto: Flickr (CC BY 2.0) thomas lapperre

Stres jest, niestety, nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Nawet krótkotrwały ma negatywny wpływ na zdrowie.

„Dlatego bardzo ważne jest wypracowanie indywidualnych metod redukcji stresu. Niektórym pomagają spotkania ze znajomymi, spacery albo zapisywanie „małych radości” codziennego dnia. W serwisach społecznościowych przeczytałem o zabawie, która polega na tym, że przez przykładowo 50 dni użytkownicy codziennie dzielą się ze swoimi znajomymi radością, która ich tego dnia spotkała. Dla mnie najlepszą metodą redukcji stresu jest, oczywiście, joga – mówi Wiktor Morgulec.

Po drugie, prawidłowe odżywianie

Sposób, w jaki się odżywiamy, nie tylko ma wpływ na nasze zdrowie, ale również na samopoczucie.

Prawidłowe nawyki żywieniowe są jednym z najważniejszych sprzymierzeńców pozytywnego myślenia. Zbilansowane i zdrowe posiłki dają efekty w postaci poczucia lekkości i energii do działania. Dlatego tak ważne jest, by nasza dieta była bogata w pełnowartościowe produkty – komentuje Wiktor Morgulec.

Po trzecie, zdrowy sen

O tym, że sen to zdrowie nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Wśród licznych korzyści, które przynosi, wymienia się m.in. poprawę pamięci i koncentracji, zwiększenie kreatywności, zmniejszenie stresu czy ochronę przed depresją.

Dodatkowo, jak zauważa Wiktor Morgulec, osoby, które się nie wysypiają, jedzą częściej i gorzej. Brak snu jest równoznaczny z pogorszeniem nastroju. Mamy mniej energii do działania i nawet błahe rzeczy mogą wywoływać zdenerwowanie. Mocna kawa czy orzeźwiający spacer są rozwiązaniami, które mogą pomóc tylko na chwilę. Jeśli chcemy cieszyć się dobrym samopoczuciem, powinniśmy w taki sposób organizować swoje codzienne obowiązki, by zapewnić naszemu organizmowi odpowiednią dawkę snu.

Po czwarte, aktywność

Regularna aktywność fizyczna poprawia samopoczucie, co jest uwarunkowane m.in. wzmożoną produkcją hormonu szczęście – endorfiny – podczas ćwiczeń. Nieważne czy lubisz biegać, pływać czy podnosić ciężary – niezależnie od wybranej aktywności, ruch pozwoli bardziej pozytywnie patrzeć na świat.

Wpisaną na stałe w moje życie aktywnością jest oczywiście joga. Jedną z wielu zalet, które płyną z regularnej praktyki jest nauka przyjmowania pozytywnych i twórczych myśli. Jak dobrze wiemy, głównym przeciwnikiem pozytywnego myślenia jest stres. Joga wychodzi naprzeciw tej barierze radości – mówi Wiktor Morgulec.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: IKA

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.