Suplementy z wapniem a zawały serca

Marta Markiewicz
opublikowano: 30-07-2010, 00:00

Przyjmowanie suplementów zawierających wapń może wiązać się ze zwiększonym ryzykiem zawału serca i innych incydentów kardiologicznych. Wyniki badań opublikowano w najnowszym wydaniu on-line British Medical Journal.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Z badań dr Ian Reid, profesora z uniwersytetu w Auckland na Nowej Zelandii oraz naukowców z University of Aberdeen w Wielkiej Brytanii i amerykańskiej Dartmouth Medical School wynika, że osoby przyjmujące suplementy Ca miały o 27-31 proc. wyższe ryzyko ataku serca niż osoby przyjmujące w tym samym czasie placebo. U pacjentów przyjmujących preparaty z wapniem naukowcy stwierdzili również nieznacznie wyższe ryzyko wylewu i zgonu.

Badacze sprawdzili również wyniki 15 innych prób, które obejmowały minimum 100 pacjentów przyjmujących dawkę 500 mg wapnia, w wieku około 40 lat, a obserwacje trwały nie krócej niż rok.

Ostatecznie na podstawie pięciu randomizowanych prób, dla których obserwacje trwały ponad 3 lata i 7 miesięcy , stwierdzono 31 proc. wyższe ryzyko zawału serca u osób otrzymujących suplementy wapnia w porównaniu do tych, którzy wzięli placebo.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Marta Markiewicz

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.