Suplementacja witaminy B6 może osłabiać lęki i depresję [BADANIA]

KL/PAP
opublikowano: 21-07-2022, 16:11

Witamina B6 wspiera produkcję substancji, która osłabia biegnące w neuronach impulsy. Suplementacja nią może pomóc w redukcji objawów depresji i zaburzeń lękowych.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Witamina B6 wspiera produkcję substancji, która osłabia biegnące w neuronach impulsy.
Witamina B6 wspiera produkcję substancji, która osłabia biegnące w neuronach impulsy.
FOT. Archiwum

Naukowcy z University of Reading przetestowali wpływ przyjmowania witaminy B6 oraz B12 na nastrój młodych dorosłych ochotników. Te właśnie witaminy wybrali z konkretnych przyczyn.

- Działanie komórek mózgu zależy od delikatnej równowagi między neuronami pobudzającymi, które przekazują informację oraz neuronami inhibitorowymi, które zapobiegają zbyt silnej aktywności mózgu - wyjaśnia dr David Field, główny autor pracy opublikowanej w magazynie „Human Psychopharmacology: Clinical and Experimental”.

Jak tłumaczy ekspertka ostatnio opracowane teorie połączyły zaburzenia nastroju i inne neuropsychiatryczne problemy z nieprawidłowościami w tej właśnie równowadze. Zwykle dochodzi w nich do zbyt nasilonej aktywności w mózgu.

Witamina B6 pomaga wyhamować aktywność neuronów

Tymczasem witamina B6 wspiera produkcję substancji, która osłabia biegnące w neuronach impulsy. W najnowszym eksperymencie 300 ochotników przyjmowało witaminę B6 lub B12 w dawce ok. 50 razy wyższej, niż rekomendowana lub otrzymywało placebo.

Witamina B12 okazała się wywierać niewielki wpływ, jednak witamina B6 powodowała zauważalną różnicę. Jej przyjmowaniu towarzyszyło wyższe stężenie związku o nazwie GABA - głównego neuroprzekaźnika, który hamuje aktywność neuronów.

- Wiele produktów spożywczych, w tym tuńczyk, ciecierzyca, wiele warzyw i owoców zawiera witaminę B6. Jednak badanie z wykorzystanymi, wysokimi dawkami sugeruje, że dla pozytywnej zmiany nastroju potrzebne są suplementy - mówi dr Field.

Łączenie witaminy B6 z psychoterapią

- Ważne jest, aby pamiętać, iż mówimy o wczesnym badaniu i wpływ witaminy B6 na nastrój był dużo niższy, niż leków. Jednak oparte na żywieniu interwencje powodują mniej skutków niepożądanych, niż farmaceutyki i w przyszłości część ludzi może wybierać takie podejście - zwraca uwagę ekspert.

Aby takie opcje stały się dostępne, potrzebne jednak będą dalsze badania, które być może, także wskażą na inne składniki żywności pomocne przy zaburzeniach nastroju.

Jak podsumowuje dr Field jedną z potencjalnych możliwości jest łączenie witaminy B6 z psychoterapią, na przykład poznawczo-behawioralną, tak aby zwiększyć jej skuteczność.

PRZECZYTAJE TAKŻE: Suplementacja witaminy D – czy może wpłynąć na przebieg COVID-19?

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Grupa Rx sp. z o.o. Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj
Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.