Stres oksydacyjny: jak sobie z nim radzić?

oprac. maj
29-06-2016, 11:11

Stres, zanieczyszczenie środowiska, używki, nieprawidłowa dieta zaburzają równowagę pomiędzy wolnymi rodnikami, których nadmiar jest szkodliwy dla zdrowia a antyoksydantami, które pomagają zwalczać negatywny wpływ wolnych rodników na nasz organizm.

Wolne rodniki to związki o silnym potencjale utleniającym - działającym niszcząco na komórki i tkanki. Powstają w organizmie w wyniku naturalnych reakcji biochemicznych. Mogą również pochodzić z zewnątrz: ze skażonego powietrza, wody, dymu papierosowego, zjonizowanego powietrza, wysoko przetworzonej żywności, a także być wynikiem niewłaściwej tj. ubogiej w produkty z owoców i warzyw diety, itp.

Fotolia.com
Zobacz więcej

Fotolia.com

Ważna dieta antyoksydacyjna

Doniesienia naukowe wskazują, że wolne rodniki przyczyniają się do rozwoju wielu chorób m.in. choroby Parkinsona czy Alzheimera, chorób nowotworowych i oczu, odpowiadają także za przedwczesne starzenie się organizmu. Duża ilość wolnych rodników w organizmie jest zdecydowanie niekorzystna, dlatego powinny być neutralizowane i na bieżąco usuwane z organizmu.
Aby zapobiec tzw. stresowi oksydacyjnemu, czyli sytuacji, w której ilość wolnych rodników przekracza możliwości ich neutralizacji, powinniśmy wzbogacać naszą dietę w produkty zawierające naturalne antyoksydanty, zabezpieczając się się przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego. 

Na tzw. liście ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), czyli liście produktów posiadających największą zdolność neutralizowania wolnych rodników znajdziemy całą gamę,przede wszystkim warzyw i owoców. Ich źródłem są także soki, bo wszystkie, bez względu na to czy mówimy o soku samodzielnie przygotowanym w domu, czy pasteryzowanym soku ze sklepu, w tym również z soku zagęszczonego, są robione z warzyw i owoców, a więc, podobnie jak one stanowią cenne źródło składników o działaniu antyoksydacyjnym. 

Antyoksydanty w warzywach i owocach 

„Profilaktyczna siła warzyw i owoców wynika nie tylko z ich wysokiej wartości odżywczej, ale też dużego potencjału antyoksydacyjnego, czyli zdolności do neutralizacji groźnych dla zdrowia wolnych rodników. Zawarte w warzywach i owocach antyoksydanty mają ogromną rolę w zmniejszaniu prawdopodobieństwa występowania takich chorób jak np. choroby układu krążenia, udar, cukrzyca czy nowotwory "- mówi dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia. "Już od 1 do 3 porcji dziennie zmniejsza ryzyko ich wystąpienia o ok. 14 proc.. Przy 7 porcjach dziennie potencjalne ryzyko ich wystąpienia spada nawet o ok. 40 proc. . Między innymi, dlatego właśnie nasz Instytut zaleca jak największe spożycie tych produktów – minimum na poziomie 400 g w 5 porcjach dziennie. W rekomendacji stwierdza się też, że jedną z tych porcji (ok. 200 ml) może stanowić szklanka soku. Jeśli na naszych talerzach pojawią się kolorowe warzywa i owoce, jeśli będziemy pić zrobione z nich soki, to antyoksydantów nam nie zabraknie, a my będziemy mogli cieszyć się dobrym zdrowiem.”

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Puls Medycyny

/ Stres oksydacyjny: jak sobie z nim radzić?
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.