Środki przeciwbólowe nie bez szkody dla słuchu

  • Marta Markiewicz
14-09-2012, 10:04

Naukowcy z Brigham and Women's Hospital (BWH) dowodzą istnieniu związku pomiędzy przyjmowaniem leków przeciwbólowych a zwiększonym ryzykiem utraty słuchu u kobiet.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

W analizie zaprezentowanej na łamach American Journal of Epidemiology badacze stwierdzili, że u kobiet przyjmujących ibuprofen lub paracetamol dwa lub więcej razy w tygodniu znacznie zwiększało się ryzyko utraty słuchu – w przypadku stosowana analgetyków 2-3 razy w tygodniu ryzyko to wzrastało o 13 proc., w przypadku przyjmowania ich 4 do 5 razy w tygodniu – o 21 proc., a w zażywania środków przeciwbólowych 6 i więcej razy w tygodniu – aż o 24 proc. Ryzyko utraty słuchu związane z przyjmowaniem leków przeciwbólowych była znacznie większe w kobiet po 50-tym roku życia. Nie stwierdzono związku pomiędzy występowaniem zaburzeń słuch a przyjmowaniem kwasu acetylosalicylowego.


Według badaczy, przyczyną może być fakt, że NLPZ mogą zmniejszać przepływ krwi do ślimaka, a tym samym zakłócają jego pracę.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MM

Najważniejsze dzisiaj

Puls Medycyny

Farmakologia / Środki przeciwbólowe nie bez szkody dla słuchu
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.