Spożywamy za dużo cukrów i tłuszczów nasyconych

IKA
opublikowano: 14-11-2013, 00:00

35 proc. Polaków dodaje aż 2-3 łyżeczki cukru do filiżanki herbaty lub kawy –wynika z badań przeprowadzonych przez TNS. Każdego dnia spożywamy 50 g tzw. cukru dodanego, czyli równowartość aż 10 łyżeczek. Średnie dzienne spożycie tłuszczów nasyconych jest wciąż za wysokie i wynosi aż 100 g/osobę. To wszystko sprzyja cukrzycy.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Przy okazji Światowego Dnia Walki z Cukrzycą, obchodzonego 14 listopada, eksperci programu „Wiem, co wybieram” apelują o ograniczenie spożycia cukru, tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych trans oraz zwiększenie spożycia węglowodanów złożonych oraz tłuszczów nienasyconych, przede wszystkim omega-3.

Program „Wiem, co wybieram”

Międzynarodowy program „Choices”, w Polsce znany pod nazwą „Wiem, co wybieram”, stanowi odpowiedź producentów żywności na apel WHO o ograniczenie spożycia czterech składników odżywczych: tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans, soli (sodu) oraz cukru, które spożywane w nadmiarze zwiększają ryzyko zapadalności na choroby cywilizacyjne, w tym cukrzycę, nowotwory, choroby układu krążenia, nadciśnienie. Logo „Wiem, co wybieram” umieszczone na opakowaniu produktu spożywczego oznacza, że jego profil żywieniowy jest zgodny z międzynarodowymi zalecaniami w zakresie tych składników.

Ponad 80 produktów w Polsce otrzymało logo programu „Wiem, co wybieram” (więcej informacji na www.wiemcowybieram.pl).

Jak zmniejszyć ryzyko cukrzycy

Ograniczyć do minimum picie słodzonych napojów,
dodawać tylko jedną zamiast dwóch-trzech łyżeczek cukru do herbaty lub kawy,
słodycze zastąpić owocami i/lub bakaliami,
spożywać produkty mleczne bez dodatku cukru,
pić mleko o mniejszej zawartości tłuszczu – 1,5 proc. lub 2 proc.,
spożywać chude wędliny,
do smażenia używać oleju rzepakowego, a do sałatek oliwy z oliwek,
zastąpić smażone mięso pieczonym lub duszonym mięsem drobiowym,
spożywać mniej tłustych serów,
śmietanę zastąpić jogurtem naturalnym,
zastąpić masło wysokiej jakości miękkimi margarynami zawierającymi kwasy omega-3 i omega-6,
2-3 razy w tygodniu spożywać ryby, w tym tłuste ryby morskie (np. śledź, makrela, łosoś),
ograniczyć do minimum spożywanie potraw typu fast food,
spędzać aktywnie wolny czas, jednocześnie starając się zwiększyć dawkę ruchu podczas wykonywania codziennych czynności, np. nie korzystać z windy, spacerować rozmawiając przez telefon, wysiąść jeden przystanek wcześniej i przejść się.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: IKA

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.