Spore zmiany w statucie Narodowego Funduszu Zdrowia. Mają pomóc promować profilaktykę
Nowela rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia została 10 marca skierowana do ogłoszenia. Jakie zmiany w działalności Funduszu wprowadza?

Wprowadzane zmiany mają zapewnić większą efektywność wykonywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia zadań w obszarze profilaktyki zdrowotnej oraz promocji. Powinno przyczynić się to do korzystania przez pacjentów z większej liczby profilaktycznych świadczeń opieki zdrowotnej i tym samym wczesnego wykrywania chorób i zapobiegania im.
Co projekt rozporządzenia zmienia w strukturze organizacyjnej NFZ
Zmiany w centrali Funduszu przez:
- przekształcenie Biura Komunikacji Społecznej w Biuro Komunikacji Społecznej i Promocji,
- przekształcenie Departamentu Obsługi Klientów w Departament Obsługi Klientów i Profilaktyki,
- likwidację Biura Profilaktyki Zdrowotnej.
Zmiany w oddziałach wojewódzkich Funduszu przez:
- przekształcenie Zespołu Komunikacji Społecznej w Zespół Komunikacji Społecznej i Promocji,
- przekształcenie Wydziału Obsługi Klientów w Wydziału Obsługi Klientów i Profilaktyki,
- likwidację Zespołu Polityki Zdrowotnej.
Zmiany w statucie NFZ. Co zyskają “klienci”?
Jak wskazano w uzasadnieniu noweli, obecnie tzw. żywa profilaktyka jest realizowana jest przez Departament Obsługi Klienta (dietetycy, kioski profilaktyczne, wszelkiego rodzaju kampanie). Bezpośredni kontakt ze świadczeniobiorcami i świadczeniodawcami jest realizowany właśnie w tej komórce organizacyjnej, która jako jedyna posiada możliwość bezpośredniej promocji w kontakcie z klientem.
“Proponowana zmiana w założeniu ma uruchomić potencjał sal obsługi klientów, tak by wykorzystać bezpośredni kontakt z klientem i w sposób aktywny prowadzić promocję i profilaktykę zdrowotną cały czas, dodatkowo wzmacniając przekaz o działania wynikające z organizowanych kampanii. Proponowane rozwiązanie stwarza również potencjał do utworzenia przestrzeni, w której wszelkie informacje przekazywane przez klientów mogą i powinny być gromadzone i przekazywane do dalszej reakcji Funduszu” - czytamy w dokumencie.
Zmiana dotyczy też promocji w mediach. Teraz za działania promocyjne oraz profilaktykę zdrowotną w tym obszarze będzie odpowiadać Biuro Komunikacji Społecznej. Cały dokument TUTAJ.
Rozporządzenia wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2022 r.
Źródło: Puls Medycyny