Sponsoring - dopuszczalna forma reklamy leków?

Agata Skrabucha ; Autorka jest prawnikiem w Kancelarii Radców Prawnych „Kalwas i Wspólnicy" s.c. w Warszawie.
opublikowano: 11-02-2010, 00:00

Do niedawna wzajemne stosunki lekarz - firma farmaceutyczna były normowane wyłącznie ogólnymi dyrektywami Kodeksu etyki lekarskiej oraz poczuciem przyzwoitości lekarzy. Po nowelizacji polskiego prawa farmaceutycznego istnieją obecnie pewne dziedziny, w których współpracy między lekarzami a firmami farmaceutycznymi nadano ramy prawne.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Przykładem takiej współpracy jest sponsorowanie przez koncerny farmaceutyczne spotkań promocyjnych produktów leczniczych oraz konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla lekarzy. Wspomniana współpraca budzi jednak wiele zastrzeżeń ze względu na niejednoznaczne przepisy prawne, obowiązujące w tym względzie.

Jak rozumieć przejaw zwykłej gościnności?

Na gruncie polskiego prawa farmaceutycznego organizowanie i finansowanie spotkań promocyjnych produktów leczniczych dla lekarzy jest dopuszczalną reklamą leku, jeżeli przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel spotkania oraz jeśli reklama ta nie polega na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród czy wycieczek dla lekarzy.

Wątpliwości budzi to, co należy rozumieć pod pojęciem przejawów „zwykłej gościnności". W związku z tym, iż ustawodawca nie doprecyzował tego pojęcia, w celu jego poprawnej interpretacji należy odnieść się do prawa unijnego oraz do postanowień Kodeksu Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń i Producentów Farmaceutycznych (KMFSiPF).

Cały artykuł na ten temat znajduje się w Pulsie Medycyny nr 2 (205) z dnia 10 lutego 2010 roku.

Aktualna oferta prenumeraty Pulsu Medycyny
Prawo w medycynie
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
×
Prawo w medycynie
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska). Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Agata Skrabucha ; Autorka jest prawnikiem w Kancelarii Radców Prawnych „Kalwas i Wspólnicy" s.c. w Warszawie.

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.