Siedzenie nas zabija. Wstawaj od biurka przynajmniej raz na 30 minut

EG
aktualizacja: 04-06-2018, 15:00

Coraz powszechniejsze jest przekonanie, że „siedzenie jest paleniem naszych czasów”. Potwierdzają to badania, które zostały opisane na łamach „Annals of Internal Medicine” – pozostawanie w pozycji siedzącej od 9 do 12 godzin dziennie podwyższa ryzyko przedwczesnej śmierci, zwłaszcza z powodu chorób układu krążenia. Czy jest jakaś nadzieja dla pracowników biurowych?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Zespół naukowców z amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia w latach 2009-2013 zgromadziło dane na temat 7985 uczestników, którzy zostali poproszeni o opisanie codziennych nawyków dotyczących swojego stylu życia. Każdy z badanych otrzymał też specjalne urządzenie, zakładane jako pas biodrowy, które mierzyło ilość i poziom ich fizycznej aktywności. 

Siedzący tryb życia jest w coraz większym stopniu obiektem zainteresowania lekarzy i naukowców badających ludzki organizm – tym bardziej, że zwiększa się liczba pracowników biurowych
Zobacz więcej

Siedzący tryb życia jest w coraz większym stopniu obiektem zainteresowania lekarzy i naukowców badających ludzki organizm – tym bardziej, że zwiększa się liczba pracowników biurowych

iStock

Wśród uczestników, którzy prowadzili siedzący tryb życia, odnotowano wiele przypadków groźnych chorób o wysokim wskaźniku śmiertelności, ale – co pocieszające – badani wstający z krzesła przynajmniej raz w ciągu pół godziny byli w grupie osób o mniejszym ryzyku przedwczesnej śmierci.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Chcesz być zdrowy? Jedz wolniej, a unikniesz cukrzycy i udaru

Do podobnych wniosków doszli naukowcy, których praca ukazała się na łamach pisma „Diabetologia” – trzy minuty ćwiczeń o lekkiej lub średniej intensywności, wykonywanych średnio co trzydzieści minut w trakcie typowego, ośmiogodzinnego dnia pracy, znacząco i w pozytywny sposób wpływają na nasze zdrowie . W opisywanych badaniach wzięły udział dwadzieścia cztery osoby ze zdiagnozowaną cukrzycą typu 2, nadwagą i deklarujące niewielką aktywność fizyczną. 

W trakcie trzech trwających osiem godzinach sesji poproszono uczestników najpierw o bezczynne siedzenie, później o trzyminutowy spacer co każde trzydzieści minut, na końcu o wykonanie zestawu lekkich ćwiczeń w trzydziestominutowych odstępach czasu. Podczas sesji, podczas których wymagano od nich fizycznej aktywności, badani mieli zdecydowanie niższy poziom cukru.

Siedzący tryb życia jest w coraz większym stopniu obiektem zainteresowania lekarzy i naukowców badających ludzki organizm – tym bardziej, że zwiększa się liczba pracowników biurowych. Obwinia się go między innymi o zwiększanie ryzyka cukrzycy czy chorób układu krążenia.

Źródło: Observer

PRZECZYTAJ TAKŻE: Chorujesz na serce? Zamiast ciągle próbować schudnąć, zacznij ćwiczyć

Siedzenie, brak poczucia humoru i seksu, czyli co nas powoli zabija

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
Diabetologia / Siedzenie nas zabija. Wstawaj od biurka przynajmniej raz na 30 minut
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.