Serwis NiesolidnyPacjent.pl pozostanie, ale czekają go zmiany

KM/materiały prasowe
opublikowano: 07-09-2018, 11:01

Głośny w ostatnich tygodniach serwis NiesolidnyPacjent.pl, na którym lekarze mogą dodawać numery telefonów pacjentów, którzy umawiają się na wizyty i nie przychodzą, czekają spore zmiany. Strona zmieniła się w (Nie)SolidnyPacjent.pl i zaczęła działać pod nową domeną. Dotychczasowe funkcje serwisu jednak pozostaną – zapowiada pomysłodawca lek. dent. Maciej Krufczyk.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Marcin Krufczyk, dentysta z Gliwic, w lipcu 2018 uruchomił testową wersję serwisu NiesolidnyPacjent.pl. Trafiają na niego numery telefonów pacjentów, którzy nie stawiają się na wizyty bez uprzedniego odwołania. Dodają je, po zarejestrowaniu się i zweryfikowaniu, sami lekarze. Osoby postronne, niemające konta w serwisie, mogą tylko wyszukać numer, przy czym ostatnia jego cyfra jest niewidoczna.

Marcin Krufczyk odpiera zarzuty dot. serwisu NiesolidnyPacjent.pl

Sprawą portalu zainteresowały się media oraz samo środowisko lekarskie. Tylko w ciągu ostatniego miesiąca w serwisie utworzono blisko 200 zweryfikowanych kont lekarzy. Niesolidnypacjent.pl trafił także pod lupę m.in. Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Powód? Urzędnicy podejrzewali, że strona narusza dane osobowe pacjentów. Co więcej, w perspektywie może także ograniczyć im dostęp do leczenia.

ZOBACZ TAKŻE: Czy karanie niesolidnego pacjenta jest zgodne z prawem

Z zarzutami nie zgodził się lek. dent. Marcin Krufczyk, twórca serwisu. "Serwis, jaki dziś widzimy, działa w wersji testowej. Aktualnie bazę danych tworzą więc jedynie wpisy testowe, które zawierają losowo wpisane dane, w tym numery telefonu oraz komentarze w celu sprawdzenia poprawności działania portalu. Przeprowadzono też tzw. publiczne beta testy" – mówi.

Docelowo strona nie będzie także gromadzić danych pacjentów, co było jednym z zarzutów UODO. "Serwis nie przetwarza danych osobowych pacjentów, ponieważ sam ich nie pozyskuje, nie przetwarza czy nie weryfikuje. Udostępnia jedynie system teleinformatyczny w postaci serwisu internetowego, który umożliwia zarejestrowanym użytkownikom wymianę informacji – wyjaśnia Marcin Krufczyk. – Serwis więc nie odpowiada za poprawność i rzetelność zamieszczanych przez użytkowników informacji, stanowiąc jedynie forum ich wymiany przez zarejestrowanych użytkowników" – dodaje.

Jak deklaruje twórca, serwis NiesolidnyPacjent.pl nie zamieszcza na portalu wpisów lub komentarzy, robią to tylko zarejestrowani użytkownicy. "W ramach dokonywanych wpisów możliwe będzie publikowanie przez użytkowników jedynie numerów telefonu wraz z fakultatywnym komentarzem, jednak bez podawania danych umożliwiających identyfikację konkretnej osoby. Jasno jest to określone w regulaminie strony" – mówi.

Ten sam regulamin umożliwia także ochronę interesu osób trzecich. Przewiduje on tryb rozpatrywania zgłoszeń przez osoby, których prawa mogłyby być naruszone przez wpisy zarejestrowanych użytkowników portalu. "Jeśli ktoś uzna, że jego numer trafił niesłusznie lub przez pomyłkę, będzie mógł wnieść o jego usunięcie" – dodaje.

NiesolidnyPacjent.pl nie ogranicza dostępu do leczenia

Obszerna odpowiedź trafiła już do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który wystosował do właściciela portalu szereg pytań. "Trzeba to jasno powiedzieć, że portal nie stanowi narzędzia służącego do jakiegokolwiek ograniczenia lub wręcz odmówienia dostępności do usług medycznych. Ma jedynie na celu uwrażliwienie obsługi administracyjnej placówek medycznych na potrzebę uprzedniego potwierdzenia umówionej wizyty lekarskiej np. telefonicznie, mailowo czy SMS-owo – wyjaśnia Marcin Krufczyk. – W konsekwencji portal ma służyć do sprawnego zarządzania grafikiem umówionych wizyt, a co za tym idzie wesprzeć placówki w walce z „pacjentami widmami” i wydłużającymi się kolejkami. To jedyna funkcja tego serwisu" – dodaje.

(Nie)SolindyPacjent.pl – zmiany w serwisie

Mimo to serwis czekają zmiany. Strona NiesolidnyPacjent.pl zmieniła się w (Nie)SolidnyPacjent.pl i działa już pod nową domeną: Solidnypacjent.pl. Dotychczasowe funkcje serwisu jednak pozostaną. Lekarze wciąż będą mogli dodawać numery telefonu pacjentów. Pojawi się jednak opcja ocen w skali od 1 do 3 odzwierciedlających „solidność” abonenta wskazanego numeru telefonu w stawianiu się na umówione wizyty. Serwis pozwoli więc na zamieszczenie informacji zarówno stanowiących pochwałę dla podstępowania abonentów wskazanych tam numerów telefonów, jak również przestrogę, dla pionu administracyjno-technicznego gabinetu.

Uszczelniony zostanie także system weryfikacji rejestrujących się lekarzy. Oprócz wypełnienia formularza rejestracyjnego i podania numeru PWZ, lekarz będzie musiał także potwierdzić założenie konta formularzem weryfikacyjnym, który otrzyma mailowo. Dopiero taka aktywacja umożliwi dodawanie numerów i pełne wyszukiwanie.

"Zmiany jakie wprowadzamy, są efektem prowadzonych testów serwisu. Przez ostatni miesiąc obserwowaliśmy, jak strona pracuje i jakie korekty są jeszcze niezbędne, aby spełniała swoją funkcję i pomagała lekarzom oraz ośrodkom medycznym w codziennej pracy" – zapewnia Krufczyk.

Jak przyznaje Krufczyk, zainteresowanie, z jakim spotkał się serwis, pokazuje, że problem z „pacjentami widmami” narasta. "To problem, z którym boryka się każdy lekarz każdej specjalizacji, bez względu na to, czy prowadzi prywatną praktykę, czy pracuje na kontrakcie NFZ. Sama strona tego problemu nie rozwiązuje, tworzy jednak narzędzie, którym mogą się podeprzeć dziś lekarze w walce ze szkodliwym zjawiskiem" – mówi.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: KM/materiały prasowe

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.