Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
Po tym jak Komisja Zdrowia ponownie rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, który zmienia sposób finansowania części świadczeń zdrowotnych, wczoraj około północy ustawa została przegłosowana na posiedzeniu plenarnym Sejmu.

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw odbyło się we wtorek (15 listopada). Komisja Zdrowia po dwóch godzinach dyskusji przyjęła wniosek o odrzucenie projektu w całości złożony przez posłów opozycji.
W środę (16 listopada) Sejm odrzucił wniosek Komisji Zdrowia o odrzucenie projektu i skierował go do Komisji do ponownego rozpatrzenia. Komisja przegłosowała poprawki do ustawy, po czym przyjęła ustawę.
Za przyjęciem projektu ustawy o zawodach lekarzy głosowało przed północą 444 posłów. Za było 228, przeciw 215, jeden z posłów się wstrzymał.
– My nie zmieniamy programów. Zmieniamy wyłącznie sposób finansowania – mówił w Sejmie wiceminister zdrowia Piotr Bromber, tuż przed głosowaniem nad projektem.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Sośnierz o rewolucji w finansowaniu OZ: nie miejmy złudzeń, rząd najpewniej przeforsuje planowane zmiany
Co zmienia nowela ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
Projekt nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw ma na celu optymalizację wydatkowania środków publicznych na cele ochrony zdrowia w ramach łącznej kwoty nakładów w tym obszarze, które określone są corocznie na podstawie przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz regulacji incydentalnych, które są związane z koniecznością wsparcia jednostek systemu ochrony zdrowia po okresie wzmożonych działań ukierunkowanych na przeciwdziałanie i zapobieganie COVID-19.
Projekt zakłada m.in. objęcie przez Narodowy Fundusz Zdrowia finansowania m.in. świadczeń wysokospecjalistycznych i leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych dla osób powyżej 75 lat, a także leków dla kobiet w ciąży.
Przewiduje on również objęcie przez Narodowy Fundusz Zdrowia finansowania leków i wyrobów medycznych nabywanych w ramach programów polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia. Aktualnie dotyczyć to będzie dwóch programów – Narodowego Programu Leczenia Chorych na Hemofilię i Pokrewne Skazy Krwotoczne na lata 2019-2023 i Rządowego programu polityki zdrowotnej Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce na lata 2022-2026 z modułem Leczenie DAA przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C pacjentów osadzonych w zakładach penitencjarnych na lata 2022-2024).
Oprócz tego zakłada zmianę źródła finansowania zadań zespołów ratownictwa medycznego, polegającą na przeniesieniu ich finansowania z budżetu wojewodów do planu finansowego NFZ.
"Powierzenie finansowania świadczeń w rodzaju ratownictwo medyczne Narodowemu Funduszowi Zdrowia spowoduje, że w jednym podmiocie skupią się wszystkie zadania związane z planowaniem środków na ten cel, ich wydatkowaniem i rozliczaniem. Narodowy Fundusz Zdrowia ma zasoby kadrowe do realizacji tych zadań, jak również odpowiednią organizację" – oceniono w uzasadnieniu.
Pieniądze na realizację finansowania staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów będą przekazywane marszałkowi województwa przez właściwego wojewodę, a nie jak obecnie przez ministra zdrowia.
Finansowaniem przez Fundusz zostanie również objęty zakup szczepionek wykorzystywanych do szczepień obowiązkowych w ramach programu szczepień ochronnych. Wśród zapisów projektu znalazło się umożliwienie jednorazowego zasilenia w 2023 r. Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 środkami pochodzącymi z funduszu zapasowego Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie realizacji zadań z zakresu ochrony zdrowia.
"Powyższa zmiana jest uzasadniona koniecznością kontynuowania realizacji niektórych zadań z zakresu ochrony zdrowia mających na celu przeciwdziałanie i zapobieganie skutkom epidemii wywołanej zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, których zakres pozostaje w funkcjonalnym związku z kompetencjami płatnika publicznego" – dodano.
Politycy opozycji krytykują projekt, wskazując, że przesuwa on zadania resortu zdrowia do Narodowego Funduszu Zdrowia bez jednoczesnego przesunięcia na te nowe zadania środków finansowych.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Opozycja w Sejmie: przeniesienie finansowania świadczeń do NFZ to dowód na katastrofalną sytuację budżetu
Źródło: Puls Medycyny