Rzecznik Praw Pacjenta o lawinie skarg. Najwięcej od 13 lat

  • Katarzyna Lisowska
opublikowano: 14-09-2022, 14:53

Tylu różnego rodzaju zgłoszeń i skarg od pacjentów odnoszących się do  braku przestrzegania ich praw nie było od 2009 r. W roku 2021 do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło blisko 164 tys. takich sygnałów. Jakie prawa pacjenta są najczęściej łamane?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Na zdj. Bartłomiej Łukasz Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Na zdj. Bartłomiej Łukasz Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Fot. Biuro RPP

Sejmowa Komisja Zdrowia przyjęła w środę (14 września) sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta dotyczące przestrzegania praw pacjenta. Dokument obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.

W trakcie posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, podkreślał, że jednym z głównych wniosków ze sprawozdania jest fakt, iż wiele naruszeń praw pacjenta nie jest w żaden sposób zgłaszanych, a w wielu przypadkach osoby zaangażowane mogą nawet nie mieć świadomości, że prawa pacjenta są naruszane.

Dlatego w jego ocenie zwiększanie świadomości o prawach pacjenta wszystkich zaangażowanych w realizację zadań związanych z ochroną zdrowia jest niezmiernie ważne w kontekście tworzenia systemu, w którym pacjent może czuć się bezpieczny i traktowany podmiotowo. Chmielowiec dodał, że znaczącą poprawę w tym obszarze może przynieść wejście w życie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.

Najwięcej zgłoszeń dotyczyło dostępu do świadczeń, szczególnie na poziomie POZ

Rzecznik podkreślił, że świadomość pacjentów na temat przysługujących im uprawnień ciągle rośnie. Wiąże się to również ze wzrostem oczekiwań, w szczególności wobec podmiotów wykonujących działalność leczniczą i osób wykonujących zawody medyczne. I właśnie - zdaniem RPP - m.in. zwiększenie tej świadomości przekłada się na wzrastającą liczbę skarg i wniosków trafiających do Rzecznika.

W 2021 r. do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło ponad 164 tys. różnego rodzaju zgłoszeń, skarg i sygnałów od pacjentów. - Jest to najwyższa ilość od czasu powołania Rzecznika Praw Pacjenta w 2009 r. To był trudny rok, drugi rok pandemii. W tym czasie rozpoznaliśmy około 140 tys. indywidualnych spraw kierowanych do Biura RPP za pośrednictwem różnych kanałów. W przypadkach stwierdzenia naruszenia prawa pacjenta formowaliśmy odpowiednie zalecenia. W 2021 r. wydaliśmy ich kilka tysięcy i w 90 proc. zostały one przez placówki wdrożone - przekazał.

Najczęściej naruszane prawa pacjenta:

  • do udzielania świadczeń z należytą starannością,
  • do natychmiastowego udzielania świadczeń,
  • do informacji,
  • do wyrażania zgody na udzielane świadczenia,
  • do poszanowania życia prywatnego.

RPP wszczynał także postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta. Jak wyjaśnił, w tym obszarze RPP ma zbieżne uprawnienia do prezesa UOKiK. - Rzecznik może wydać decyzję zakazującą określonych praktyk. Brak realizacji tej decyzji kończy się nałożeniem kary, której wysokość może sięgać 500 tys. zł. Wydaliśmy 199 tego typu decyzji - podkreślił.

Prawo w medycynie
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
×
Prawo w medycynie
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska.

Jak zaznaczył, łącznie od czasu sprawowania urzędu wydał ok. 630 podobnych decyzji i tylko w czterech przypadkach decyzja została uchylona przez WSA lub NSA.

Pomoc w sprawach cywilnych

Rzecznik przypomniał, że jednym z jego uprawnień jest też wsparcie pacjentów w czasie postępowań cywilnych. Chodzi o przypadki, gdy doszło do uszczerbku na zdrowiu - w procesach dochodzenia do zadośćuczynienia. - W ubiegłym roku takich postępowań było blisko 100. W całej działalności RPP udało się uzyskać na rzecz pacjentów zadośćuczynienia na łączną kwotę ponad 7 mln zł - zaznaczył Chmielowiec.

RPP przekazał, że znacząco wzrosła liczba przekazywanych zgłoszeń za pośrednictwem infolinii prowadzonej wspólnie z NFZ. Tych było 133 tys. Co w stosunku do roku 2020 stanowi to wzrost o 21 proc.

Chmielowiec przyznał, że sygnały dotyczące naruszenia praw pacjenta, jakie napływały do jego Biura w zeszłym roku, często wynikały ze zbyt restrykcyjnego wprowadzanie pewnych ograniczeń przez lecznice w związku z pandemią. – Na poziomie POZ wiele uwag dotyczyło problemów z dodzwonieniem się czy możliwością umówienia wizyty osobistej. W szpitalach dotyczyło to głównie ograniczeń w odwiedzinach i odwoływania planowych zabiegów – wyliczał.

Rzecznik podkreślił, że poprawa przestrzegania praw pacjenta nie może odbyć się bez dialogu i współpracy wszystkich podmiotów zaangażowanych w szeroko rozumianą ochronę zdrowia. Dlatego - w jego opinii - w najbliższym czasie należy położyć nacisk na lepszą komunikację wszystkich członków systemu ochrony zdrowia.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Min. Chmielowiec: w 2021 r. ponownie nastąpił wzrost zgłoszeń pacjentów do RPP

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.