Rząd przedstawia strategię rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027
Rząd przedstawił projekt strategicznego dokumentu, który określa główne wyzwania oraz kierunki zmian w systemie ochrony zdrowia w Polsce w najbliższych latach.
Ministerstwo zdrowia opublikowało projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia polityki publicznej "Zdrowa przyszłość. Ramy strategiczne rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 r.".
Dokument identyfikuje główne wyzwania w systemie ochrony zdrowia oraz wskazuje kierunki zmian – czytamy w uzasadnieniu do uchwały.
"Projektowany dokument strategiczny ma stanowić kontynuację dokumentu strategicznego o nazwie “Policy Paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020. Krajowe ramy strategiczne”, który przedstawiał długofalową wizję rozwoju systemu ochrony zdrowia w Rzeczypospolitej Polskiej, a także cele strategiczne oraz narzędzia ich realizacji w latach 2014-2020" – poinformowali autorzy uzasadnienia.
Zdaniem autorów za koniecznością opracowania kolejnej edycji "Policy Paper" i za konsekwentnym wdrażaniu działań mających na celu rozwój systemu ochrony zdrowia przemawiają również wskaźniki epidemiologiczne.
Według nich sytuacja zdrowotna w Rzeczypospolitej Polskiej i jej uwarunkowania ulegają systematycznej poprawie. "Niemniej umieralność, przeciętna długość życia i długość życia w zdrowiu w naszym kraju w dalszym ciągu odbiegają od średnich wskaźników dla krajów Unii Europejskiej (UE), a poprawa tych wskaźników nie następuje w wystarczająco szybkim tempie" – ocenili.
Brak poprawy dostępności świadczeń
"Mimo prób reformowania systemu ochrony zdrowia w okresie 2015-2019 wciąż dostrzec można ograniczoną poprawę w zakresie dostępności świadczeń zdrowotnych. Ten brak poprawy dostępności świadczeń zdrowotnych wynika nie tylko z wciąż zbyt niskiego finansowania ochrony zdrowia, ale też z procesów demograficznych (nieuchronnego starzenia się społeczeństwa)" – czytamy w uzasadnieniu.
Według jego autorów w ochronie zdrowia "mamy do czynienia z narastającymi brakami kadrowymi i starzeniem się kadr". "Problemy w sektorze pogłębiła nieefektywność w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz niekontrolowany rozwój najdroższej formy opieki, tj. szpitalnictwa. Towarzyszy temu nieefektywność całego systemu wskutek jego dyskoordynacji i dezorganizacji. Coraz powszechniejsze staje się przekonanie, że polski system ochrony zdrowia wyczerpał swoje możliwości reagowania na nowe wyzwania, co grozi jego zapaścią pod naciskiem nieuchronnych zjawisk demograficznych i epidemiologicznych" – napisali.
Dlatego – wyjaśnili – niezbędne jest podjęcie dobrze zaplanowanej, spójnej i rozłożonej na wiele lat polityki rozwoju systemu ochrony zdrowia o ewolucyjnym i strategicznym charakterze.
“Ramy strategiczne mają również na celu urzeczywistnienie idei deinstytucjonalizacji w obszarze usług zdrowotnych, poprzez wskazanie kierunków rozwoju i konkretnych działań w zakresie opieki psychiatrycznej oraz usług skierowanych do osób starszych” - czytamy w opisie projektu. Szczegółowe cele i kierunki działań zostały wskazane w osobnej części dokumentu zawierającej strategię deinstytucjonalizacji opieki zdrowotnej.
Zobowiązania związane z funduszem polityki spójności
Kolejnym przyczynkiem do opracowania i wdrożenia projektowanego dokumentu strategicznego są zobowiązania Polski jako członka Unii Europejskiej - wskazano w uzasadnieniu dokumentu. W związku z możliwością korzystania ze środków unijnych na realizację określonych działań w latach 2021-2027 w ramach funduszy polityki spójności przez wszystkie kraje członkowskie zobowiązane są do spełniania tzw. warunków podstawowych dla perspektywy 2021-2027 w poszczególnych obszarach. W obszarze zdrowia wskazano jako warunek podstawowy posiadanie krajowych lub regionalnych strategicznych ram polityki zdrowotnej, składający się z 3 elementów, przy czym dokument strategiczny ma wypełnić dwa ostatnie kryteria:
- mapowanie potrzeb zdrowotnych i opieki długoterminowej, w tym personelu medycznego i opiekuńczego;
- środki, które zapewnią skuteczność, trwałość, dostępność i przystępność usług zdrowotnych i opieki długoterminowej, ze szczególnym uwzględnieniem osób wykluczonych z systemów opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej, w tym tych, do których najtrudniej jest dotrzeć;
- środki promowania usług środowiskowych i rodzinnych poprzez deinstytucjonalizację, w tym profilaktyka i podstawowa opieka zdrowotna, opieka domowa i usługi środowiskowe.
Cele strategiczne
Autorzy dokumentu poinformowali, że wizja przyszłości przedstawiona w skutkach oceny regulacji ukierunkowała projektowany dokument strategiczny na działania w sześciu głównych dziedzinach:
- profilaktyka i promocja zdrowia,
- jakość, przyjazność i efektywność świadczonych usług zdrowotnych,
- dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej,
- rozwój usług cyfrowych w systemie ochrony zdrowia,
- kadry systemu ochrony zdrowia,
- nowoczesne technologie w sektorze zdrowia.
Wyjaśnili, że dokument w pierwszej części zawiera przedstawienie sytuacji demograficzno-epidemiologicznej ludności i przegląd systemu ochrony zdrowia w Polsce: organizację systemu ochrony zdrowia, organizację świadczeń zdrowotnych, opiekę koordynowaną i deinstytucjonalizację, profilaktykę, kadry, infrastrukturę w systemie ochrony zdrowia, technologie informatyczne, innowacje, sektor B+R w medycynie, jakość w systemie ochrony zdrowia, naukę i odpowiedź na stany nagłe.
W dalszej części dokumentu wskazano najistotniejsze uwarunkowania strategiczne realizacji polityki w ochronie zdrowia. Następnie zdefiniowano wizję oraz cele pogrupowane w obszary:
- pacjent,
- procesy,
- rozwój,
- finanse.
Zaznaczyli, że w dalszej części dokumentu wskazano najistotniejsze uwarunkowania strategiczne realizacji polityki w ochronie zdrowia oraz zdefiniowano cele dla poszczególnych dziedzin.
Cele w obszarze Pacjenci:
- dostępność: zapewnienie równej dostępności do świadczeń zdrowotnych w liczbie i czasie odpowiednim do uzasadnionych potrzeb zdrowotnych społeczeństwa,
- jakość: poprawa bezpieczeństwa i skuteczności klinicznej świadczeń zdrowotnych,
- przyjazność: zwiększenie zadowolenia i satysfakcji pacjenta z systemu opieki zdrowotnej,
- zdrowie publiczne: rozwój profilaktyki, skuteczna promocja zdrowia i postaw prozdrowotnych.
Cele w obszarze Procesy:
- przejrzystość: zapewnienie przejrzystości procedur,
- obsługa pacjenta: usprawnienie procesów obsługi pacjenta,
- koordynacja opieki: rozwój opieki koordynowanej,
- piramida świadczeń: optymalizacja piramidy świadczeń,
- opieka społeczna: wykorzystanie potencjału synergii systemów ochrony zdrowia i opieki społecznej.
Cele w obszarze rozwój cele:
- kadry: wsparcie rozwoju kadr systemu ochrony zdrowia w kontekście zmieniających się potrzeb zdrowotnych,
- infrastruktura: rozwój i modernizacja infrastruktury ochrony zdrowia zgodny z potrzebami zdrowotnymi społeczeństwa,
- innowacje: rozwój i upowszechnianie stosowania nowoczesnych i nowatorskich rozwiązań w ochronie zdrowia,
- e-Zdrowie: rozwój i upowszechnienie usług cyfrowych e-zdrowia.
Cele w obszarze Finanse:
- wzrost i dywersyfikacja finansowania: zwiększenie nakładów publicznych na ochronę zdrowia,
- efektywność wydatkowania: racjonalizacja mechanizmów wydatkowania.
W celu ułatwienia realizacji poszczególnych celów, kierunki interwencji zostały podzielone na narzędzia.
Deinstytucjonalizacja opieki zdrowotnej: cele strategiczne
Dołączona do dokumentu strategia deinstytucjonalizacji składa się również z części diagnostycznej, zawierającej demografię i epidemiologię, opis sytuacji zdrowotnej osób starszych i osób z zaburzeniami psychicznymi, potrzeby oraz szeroki opis obecnie dostępnego wsparcia, czyli opis dostępnej opieki zdrowotnej w ramach systemu ochrony zdrowia tj., opieki długoterminowej, opieki paliatywnej i hospicyjnej oraz opieki psychiatrycznej, z podziałem na opiekę ambulatoryjną, szpitalną i domową oraz dzienną. Jeden rozdział poświęcono opiece nieformalnej. Określono cel główny, którym w zakresie opieki nad osobami starszymi jest poprawa jakości życia związanej ze zdrowiem u osób starszych i ich opiekunów w środowisku lokalnym.
Jako obszary strategiczne określono:
- rozwój zasobów kadrowych,
- rozwój form opieki dziennej,
- rozwój form opieki domowej,
- rozwój innowacyjnych form opieki,
- wsparcie opiekunów nieformalnych,
- koordynacja opieki środowiskowej.
Natomiast w zakresie opieki psychiatrycznej celem głównym jest poprawa jakości życia związanej ze zdrowiem psychicznym populacji oraz zapewnienie odpowiednich warunków opieki w ramach systemu ochrony zdrowia psychicznego.
Zaproponowano realizację działań z zakresu deinstytucjonalizacji opieki psychiatrycznej w następujących obszarach:
- inwestycje w kadry - poprawa sytuacji kadrowej i jakości kształcenia w dziedzinie psychiatrii, jak również kadr innych specjalizacji zajmujących się ochroną zdrowia psychicznego;
- inwestycje w system - zmiana organizacji udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej;
- inwestycje w system - zwiększenie dostępności do świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej;
- inwestycje infrastrukturalne - dostosowanie podmiotów leczniczych do środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej;
- inwestycje w zdrowie populacji – promocja zdrowia psychicznego, prewencja samobójstw i zachowań autoagresywnych.
Każdy obszar strategiczny ma cel szczegółowy i przypisane do niego konkretne działania jego realizacji.
Osobne części poświęcone są systemowi koordynacji i wdrażania, a także monitorowania i ewaluacji oraz wskaźnikom realizacji celów projektowanego dokumentu strategicznego.
Projektowany dokument ustalony zostanie na okres siedmioletni, tj. na lata 2021-2027.
Zaznaczono, że dokument określa ramy strategiczne koniecznych działań, a jego uzupełnieniem na poziomie operacyjnym będą m.in. plany transformacji – krajowy i wojewódzkie, które zastąpią regionalne priorytety polityki zdrowotnej.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Jest projekt strategii deinstytucjonalizacji usług opiekuńczych
Źródło: Puls Medycyny