Ryzyko zażywania statyn

dr n. biol. Marta Koton-Czarnecka
opublikowano: 16-06-2010, 00:00

Pacjenci leczeni statynami powinni być uważnie monitorowani z uwagi na ryzyko wystąpienia u nich dysfunkcji wątroby, ostrej niewydolności nerek, miopatii oraz katarakty. Nasilenie działań niepożądanych statyn oceniali naukowcy brytyjscy z Uniwersytetu Nottingham, analizując grupę 226 tys. pacjentów w wieku 30-84 lat.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Uzyskane wyniki zaprezentowano na łamach British Medical Journal. Analizą objęto pacjentów z 368 placówek podstawowej opieki zdrowotnej, którym w latach 2002-2008 zapisano statyny w związku z występującym u nich podwyższonym ryzykiem sercowo-naczyniowym. Stwierdzone działania niepożądane tych leków były niemal identyczne bez względu na to, którą konkretnie statynę zażywał pacjent. Jedynie w przypadku zaburzeń pracy wątroby zauważono, że najwyższe ryzyko było związane z przyjmowaniem fluwastatyny. Badacze wyliczyli, że leczenie statynami 10 tys. kobiet oznacza: 271 przypadków mniej chorób sercowo-naczyniowych, 8 przypadków mniej raka przełyku, więcej jest natomiast przypadków: dysfunkcji wątroby (o 74), niewydolności nerek (o 23), zaćmy (o 307) oraz dodatkowych przypadków miopatii (o 39). Dla mężczyzn liczby te są podobne, poza nieco większą częstością występowania miopatii jako działania niepożądanego leczenia statynami.

Kardiolodzy komentujący przedstawione wyniki podkreślają, że statyny – jak wszystkie leki –nie są pozbawione działań niepożądanych, ale stosowanie ich zgodnie z aktualnymi rekomendacjami przynosi więcej korzyści niż szkody.

Źródło: BMJ 2010, 340: c2240.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: dr n. biol. Marta Koton-Czarnecka

× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.