Rynek suplementów diety: wartość tego sektora może osiągnąć do końca 2021 roku nawet 6,5 mld zł
Według najnowszych danych firmy PMR konsumenci coraz częściej kupują suplementy diety. Przewiduje się, że do końca 2021 r. nastąpi 9-proc. wzrost wartości tego sektora - do wartości 6,5 mld zł. Dane dotyczą łącznie kanału aptecznego i pozaaptecznego.

W listopadzie 2021 r. firma PMR przeprowadziła badanie, którego celem była m.in. analiza zachowań konsumenckich w zakresie stosowania suplementów diety w czasie pandemii.
Pandemia zwiększyła konsumpcję suplementów diety
Z przeprowadzonych badań wynika, że aż 44 proc. ankietowanych wskazało, że sięga po nie częściej, niż miało to miejsce przed pojawieniem się koronawirusa SARS-CoV-2.
Dodatkowo, wzrost zakażeń związany z obecną (czwartą) falą COVID-19 spowodował, że blisko połowa Polaków (48 proc.) chętniej kupuje suplementy diety w celu zwiększenia odporności.
To, jak deklaracje respondentów przełożą się ostatecznie na tendencje zakupowe suplementów diety w końcówce roku, zostanie dopiero zweryfikowane. Wyniki otrzymane przez PMR wskazują jednak, że następna fala wirusa to kolejny impuls do - i tak już wysokiego - wzrostu wartości tego obszaru rynku w 2021 r.

Internet dominującym miejscem zakupów na początku pandemii
Warto zwrócić uwagę na fakt, że początek pandemii w dużym stopniu przekierował zakupy do internetu. W pewnym momencie pojawiła się jednak potrzeba wyjścia z domu i zakupów stacjonarnych. Obecnie konsumenci oczekują dużej elastyczności od producentów, aby ich produkty były dostępne zarówno w kanale online, jak i offline.
W 2020 roku wartość rynku suplementów diety również wzrosła, jednak była ona bardzo zróżnicowana pod względem kanału i kategorii dystrybucji. W sprzedaży pozaaptecznej stacjonarnej zaobserwowano spadek wartości o 2 proc., natomiast kanał internetowy zanotował wzrost o prawie 40 proc.
Apteki pozostają liderem sprzedaży suplementów diety
W kanale aptecznym sprzedaż suplementów diety rosła z podobną dynamiką, jak w roku 2019. Niezmiennie głównym miejscem zakupu suplementów diety pozostają apteki stacjonarne.
Nieco częściej niż w przypadku leków OTC do zakupu suplementów diety dochodzi również w innych kanałach sprzedaży. Wynika to z tego, że sprzedaż pozaapteczna tych produktów nie jest ściśle ograniczona do listy substancji dopuszczonych do obrotu.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Suplementy diety mają być bezpieczniejsze. Ma to zapewnić projekt rozporządzenia MZ
Master Pharm: blisko 50-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku
Źródło: Puls Medycyny