Ryczałt dla szpitali: będzie dodatkowe wsparcie, ale nieobowiązkowe. Są rozporządzenia MZ

  • Jacek Wykowski
opublikowano: 18-11-2022, 08:38

Resort zdrowia skierował do konsultacji publicznych dwa projekty rozporządzeń dotyczące zmiany sposobu ustalania ryczałtu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Fot. iStock
  • Placówki należące do sieci szpitali, które rozliczają się z NFZ ryczałtem i przekroczyły go za rok 2022 o co najmniej 8 procent, już w grudniu otrzymają dodatkowe środki.
  • Projektowany przepis nie statuuje po stronie NFZ obowiązku zwiększenia ryczałtu w każdym przypadku, gdy świadczeniodawca osiągnął zwiększenie zakresu działalności leczniczej o 8 proc.
  • Wprowadzono też możliwość realizacji przepisów ustawy dotyczących ryczałtu w odniesieniu do świadczeniodawców po raz pierwszy zakwalifikowanych do PSZ w 2022 r.

Jak zapowiadał jeszcze w czwartek (17 listopada) resort zdrowia, placówki należące do sieci szpitali, które za wykonane świadczenia rozliczają się ryczałtem z Narodowym Funduszem Zdrowia, a które o co najmniej 8 proc. przekroczyły ryczałt na 2022 r., już w grudniu otrzymają dodatkowe środki.

Jeszcze tego samego dnia późnym wieczorem Ministerstwo Zdrowia skierowało do konsultacji publicznych dwa rozporządzenia ministra zdrowia w tej sprawie.

Przekroczenie przez szpital ryczałtu o minimum 8 procent: szczegóły

W jednym ze nowelizowanych rozporządzeń proponuje się wprowadzenie regulacji, która umożliwi odpowiednie zwiększenie ryczałtu PSZ na podstawie art. 136c ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych tym świadczeniodawcom, którzy przekroczyli liczbę jednostek sprawozdawczych uwzględnionych przy ustaleniu wysokości tego ryczałtu o co najmniej 8 proc. Ma to zapewnić dodatkowe środki na funkcjonowanie szpitali, które wykonując zwiększoną liczbę świadczeń w warunkach epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, „spłacały dług” zdrowotny wobec pacjentów.

Zobacz: Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej na okres rozliczeniowy obejmujący okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.

Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji, ewentualny skutek finansowy projektowanej regulacji może powstać dopiero w przypadku podjęcia przez dyrektora danego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia decyzji o podwyższeniu świadczeniodawcy ryczałtu systemu zabezpieczenia.

Prawo w medycynie
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
×
Prawo w medycynie
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska.

Projektowany przepis nie statuuje natomiast po stronie Narodowego Funduszu Zdrowia obowiązku zwiększenia tego ryczałtu w każdym przypadku, gdy świadczeniodawca osiągnął zwiększenie zakresu działalności leczniczej o wskazaną wartość 8 proc.

“Prawidłowe stosowanie proponowanej regulacji należy oceniać w kontekście odpowiedzialności dyrektora danego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia za zapewnienie właściwego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem sytuacji epidemiologicznej na danym obszarze, a w szczególności zaleceń płynących z regionalnej mapy potrzeb zdrowotnych” - wskazano w OCR.

Co ze szpitalami zakwalifikowanymi do PSZ po raz pierwszy w dniu 30 września 2022 roku?

Zdaniem MZ konieczne jest też dostosowanie przepisów regulujących sposób ustalania ryczałtu systemu zabezpieczenia do sytuacji, w której w wyniku kolejnej kwalifikacji do systemu PSZ znalazły się w nim nowe podmioty lecznicze oraz usunięcie regulacji dotyczących porad ambulatoryjnych, w związku z ich wcześniejszym wyłączeniem do odrębnego finansowania.

W § 2 nowelizowanego rozporządzenia proponuje się zmianę brzmienia pkt 11 i 12 oraz dodanie pkt 34a, dzięki czemu mechanizm ustalania ryczałtu będzie miał zastosowanie także do podmiotów leczniczych zakwalifikowanych do PSZ po raz pierwszy w dniu 30 września 2022 r., które w ostatnim okresie rozliczeniowym, tj. w 2022 r., nie wykonywały świadczeń finansowanych w formie ryczałtu systemu zabezpieczenia. Proponuje się równie usunięcie nieaktualnych regulacji dotyczących porad ambulatoryjnych.

Zobacz: Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej

Projektowane rozporządzenie nie generuje żadnych kosztów, których poniesienie nie wynika z samej ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Niedzielski o premiach za nadwykonania i przeprofilowaniu placówek

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.