Ryczałt dla szpitali: będzie dodatkowe wsparcie, ale nieobowiązkowe. Są rozporządzenia MZ
Resort zdrowia skierował do konsultacji publicznych dwa projekty rozporządzeń dotyczące zmiany sposobu ustalania ryczałtu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej.

- Placówki należące do sieci szpitali, które rozliczają się z NFZ ryczałtem i przekroczyły go za rok 2022 o co najmniej 8 procent, już w grudniu otrzymają dodatkowe środki.
- Projektowany przepis nie statuuje po stronie NFZ obowiązku zwiększenia ryczałtu w każdym przypadku, gdy świadczeniodawca osiągnął zwiększenie zakresu działalności leczniczej o 8 proc.
- Wprowadzono też możliwość realizacji przepisów ustawy dotyczących ryczałtu w odniesieniu do świadczeniodawców po raz pierwszy zakwalifikowanych do PSZ w 2022 r.
Jak zapowiadał jeszcze w czwartek (17 listopada) resort zdrowia, placówki należące do sieci szpitali, które za wykonane świadczenia rozliczają się ryczałtem z Narodowym Funduszem Zdrowia, a które o co najmniej 8 proc. przekroczyły ryczałt na 2022 r., już w grudniu otrzymają dodatkowe środki.
Jeszcze tego samego dnia późnym wieczorem Ministerstwo Zdrowia skierowało do konsultacji publicznych dwa rozporządzenia ministra zdrowia w tej sprawie.
Przekroczenie przez szpital ryczałtu o minimum 8 procent: szczegóły
W jednym ze nowelizowanych rozporządzeń proponuje się wprowadzenie regulacji, która umożliwi odpowiednie zwiększenie ryczałtu PSZ na podstawie art. 136c ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych tym świadczeniodawcom, którzy przekroczyli liczbę jednostek sprawozdawczych uwzględnionych przy ustaleniu wysokości tego ryczałtu o co najmniej 8 proc. Ma to zapewnić dodatkowe środki na funkcjonowanie szpitali, które wykonując zwiększoną liczbę świadczeń w warunkach epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, „spłacały dług” zdrowotny wobec pacjentów.
Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji, ewentualny skutek finansowy projektowanej regulacji może powstać dopiero w przypadku podjęcia przez dyrektora danego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia decyzji o podwyższeniu świadczeniodawcy ryczałtu systemu zabezpieczenia.
Projektowany przepis nie statuuje natomiast po stronie Narodowego Funduszu Zdrowia obowiązku zwiększenia tego ryczałtu w każdym przypadku, gdy świadczeniodawca osiągnął zwiększenie zakresu działalności leczniczej o wskazaną wartość 8 proc.
“Prawidłowe stosowanie proponowanej regulacji należy oceniać w kontekście odpowiedzialności dyrektora danego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia za zapewnienie właściwego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem sytuacji epidemiologicznej na danym obszarze, a w szczególności zaleceń płynących z regionalnej mapy potrzeb zdrowotnych” - wskazano w OCR.
Co ze szpitalami zakwalifikowanymi do PSZ po raz pierwszy w dniu 30 września 2022 roku?
Zdaniem MZ konieczne jest też dostosowanie przepisów regulujących sposób ustalania ryczałtu systemu zabezpieczenia do sytuacji, w której w wyniku kolejnej kwalifikacji do systemu PSZ znalazły się w nim nowe podmioty lecznicze oraz usunięcie regulacji dotyczących porad ambulatoryjnych, w związku z ich wcześniejszym wyłączeniem do odrębnego finansowania.
W § 2 nowelizowanego rozporządzenia proponuje się zmianę brzmienia pkt 11 i 12 oraz dodanie pkt 34a, dzięki czemu mechanizm ustalania ryczałtu będzie miał zastosowanie także do podmiotów leczniczych zakwalifikowanych do PSZ po raz pierwszy w dniu 30 września 2022 r., które w ostatnim okresie rozliczeniowym, tj. w 2022 r., nie wykonywały świadczeń finansowanych w formie ryczałtu systemu zabezpieczenia. Proponuje się równie usunięcie nieaktualnych regulacji dotyczących porad ambulatoryjnych.
Projektowane rozporządzenie nie generuje żadnych kosztów, których poniesienie nie wynika z samej ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Niedzielski o premiach za nadwykonania i przeprofilowaniu placówek
Źródło: Puls Medycyny