Robot-psycholog skutecznie diagnozuje problemy psychiczne u dzieci [BADANIE]

MJM/PAP
opublikowano: 05-09-2022, 09:46

Roboty mogą być lepsze niż ludzie w wykrywaniu przyczyn problemów psychicznych i emocjonalnych u dzieci, ale nie zastąpią kontaktu z człowiekiem – poinformowali naukowcy podczas konferencji IEEE International Conference on Robot & Human Interactive Communication, która odbyła się w Neapolu.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Dzieci chętnie zwierzały się robotowi, a czasami dzieliły się informacjami, których nie ujawniały wcześniej podczas tradycyjnych wywiadów lub kwestionariuszy online.
Dzieci chętnie zwierzały się robotowi, a czasami dzieliły się informacjami, których nie ujawniały wcześniej podczas tradycyjnych wywiadów lub kwestionariuszy online.
iStock

Choć interakcja z robotem może stanowić uzupełnienie tradycyjnej terapii i diagnostyki, nie zastąpi ona kontaktu z człowiekiem – podkreślają badacze.

Zespół psychiatrów i specjalistów ds. robotyki z Uniwersytetu Cambridge obserwował interakcję 28 dzieci w wieku od 8. do 13. roku życia z robotem humanoidalnym mierzącym 60 centymetrów. Każde dziecko spędzało z robotem sam na sam 45 minut.

Jak robot-psycholog diagnozuje problemy u dzieci?

Robot zadawał dzieciom pytania, mające na celu sprawdzenie ich stanu psychicznego i emocjonalnego. Były to m.in. otwarte pytania dotyczące radosnych i smutnych wydarzeń w ciągu ostatniego tygodnia, krótki kwestionariusz dotyczący nastrojów i uczuć (SMFQ) oraz kwestionariusz (RCADS) diagnozujący zaburzenia lękowe i obniżony nastrój. Robot przeprowadził także test, podczas którego dzieci opowiadały o sytuacjach obserwowanych na obrazkach.

Interakcja dzieci z robotem polegała na rozmowie oraz dotykaniu czujników zlokalizowanych na kończynach robota. Dodatkowe czujniki rejestrowały pracę serca dzieci oraz ruchy ich głowy i gałek ocznych.

Dzieci: interakcja z robotem była pozytywnym doświadczeniem

Dzieci chętnie zwierzały się robotowi, a czasami dzieliły się informacjami, których nie ujawniały wcześniej podczas tradycyjnych wywiadów lub kwestionariuszy online. Wszystkie dzieci przyznały po sesji, że interakcja z robotem była pozytywnym doświadczeniem.

Badacze zaobserwowali, że u dzieci, które nie miały problemów psychiczno-emocjonalnych interakcja z robotem prowadziła do bardziej pozytywnych odpowiedzi podczas testów. W przypadku dzieci, które zmagały się z problemami sytuacja ta doprowadzała z kolei do większej otwartości i chętniejszego opowiadania o trudnych doświadczeniach.

Dzieci mogą widzieć w robocie powiernika. Jest on niewielkich rozmiarów i nie stwarza żadnego zagrożenia, dlatego czują, że nie będą miały żadnych problemów, jeśli podzielą się z nim swoimi tajemnicami. Mogą na przykład wyjawić, że są prześladowane w szkole, podczas gdy nie powiedziałyby tego dorosłym – mówi Nida Itrat Abbasi, autorka analizy.

Choć roboty okazują się przydatne w diagnostyce psychologicznej, nie są w stanie zastąpić interakcji z drugim człowiekiem.

Naszą intencją nie jest pokazanie, że psychologa można zastąpić robotem, gdyż działania specjalistów przewyższają wszystko, co potrafi robot. Te badania wskazują, że robot może być pomocny, gdy chcemy, aby dziecko bardziej się otworzyło i podzieliło mniej komfortowymi doświadczeniami – zauważa dr Micol Spitale, współautorka badań.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Psychiatria dziecięca. Pacjenci w trybie planowym czekają na przyjęcie nawet rok

Na efekty reformy psychiatrii dziecięcej możemy czekać jeszcze kilka lat? [WYWIAD]

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska.
Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.