Reklamowanie leków: nowe zasady i trzy nowe wersje ostrzeżeń

EG/RCL
opublikowano: 08-04-2022, 13:59

MZ zdecydowało o zmianach w treści ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa stosowania leku pojawiających się w komunikatach reklamowych. Zdaniem resortu te dotychczasowe często były dla pacjentów nieczytelne.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
W projekcie zrezygnowano z obowiązku wskazywania przeciwwskazań do stosowania produktu leczniczego w reklamie.
iStock

Do konsultacji publicznych został skierowany w piątek (7 kwietnia) projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych.

Polacy stosują leki nieostrożnie i często w nadmiarze

“Obecnie komunikaty i ostrzeżenia pojawiające się w reklamach produktów leczniczych są często niezrozumiałe i niejasne dla odbiorcy. Kierunkiem zmian powinno być zapewnienie lepszego odbioru przez pacjentów treści reklam produktów leczniczych, co przyczyni się do rozsądniejszego stosowania produktów leczniczych” - uważa Ministerstwo Zdrowia.

Jakie zmiany wprowadza projektowane rozporządzenie?

Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że obecnie wykorzystywane w komunikatach reklamowych ostrzeżenia nie są wystarczające. Efektem może być nadmierna i nieostrożna konsumpcja leków. Resort proponuje więc nowe brzmienie ostrzeżeń, które ma budować u odbiorcy pożądany nawyk zapoznawania się z ulotką informacyjną dołączoną do opakowania,

“Należy podkreślić, że ostrzeżenie nie było zmieniane od dnia wejścia w życie rozporządzenia (tj. od 28 listopada 2008 r.). Jednocześnie zjawisko stałego wzrostu liczby reklam produktów leczniczych zawierających przedmiotowe ostrzeżenie, a tym samym jego powtarzalność, kierowanych do publicznej wiadomości za pośrednictwem stacji telewizyjnych radiowych oraz innych mediów, wywołuje u adresata reklamy znużenie jego treścią (...) Wprowadzenie ostrzeżenia w trzech różniących się wersjach lecz z zachowaniem głównego przekazu zwróci uwagę odbiorcy na nowy element reklamy oraz zawarty w nim przekaz” - czytamy w ocenie skutków regulacji.

Reklama produktu leczniczego ma zawierać ostrzeżenie o jednej z trzech treści: "To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą"; albo: "To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą"; lub: "To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą".

To ulotka powinna być źródłem informacji

W projekcie zrezygnowano z obowiązku wskazywania przeciwwskazań do stosowania produktu leczniczego w reklamie kierowanej do publicznej wiadomości - zdaniem ustawodawcy komunikat ten był niezrozumiały, tym bardziej że często był odczytywany w tak szybki sposób, że odbiorca nawet miał szansy wychwycić ważnych informacji o skutkach ubocznych.

MZ podkreśla, że źródłem informacji o stosowaniu leku, jego działaniu, wskazaniach i przeciwskazaniach powinna być dla pacjenta ulotka informacyjną dołączona do opakowania czytana przed zastosowaniem leku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: W pułapce nadużycia antybiotyków i suplementów diety

Prawo w medycynie
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
×
Prawo w medycynie
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Grupa Rx sp. z o.o. Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.