Reforma szpitali. Projekt ustawy już w wykazie prac legislacyjnych. Co zawiera?
Projekt ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa znalazł się w wykazie prac legislacyjnych rządu. Zapisane w nim rozwiązania mają być przyjęte w I kwartale 2022 r., a wkrótce po tym ma ruszyć cała reforma szpitali. Jakie zmiany dla tych lecznic przewidziano w projekcie?

Tak jak pisaliśmy w zeszłym tygodniu, prace związane z przyjęciem projektu ustawy reformującej polskie szpitalnictwo stają się faktem. Odpowiedzialnym za jego prowadzenie jest wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski. Wkrótce z proponowanymi rozwiązaniami zapozna się rząd, w najbliższych dniach projekt ustawy ma też trafić do konsultacji publicznych.
Pierwotnie resort zakładał, że ustawa zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. Teraz już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać, bo nowe regulacje mają być przyjęte w I kwartale przyszłego roku.
Co zawiera projektowana ustawa?
Projektowana regulacja - jak przekonuje MZ - ma stanowić odpowiedź na problem niedopasowania szpitali do potrzeb zdrowotnych w kraju. Jej celem jest też poprawa ich sytuacji finansowej, ale też zwiększenie jakości leczenia poprzez wdrożenie systemowych rozwiązań dotyczących jakości i efektów leczenia takich jak np.: koncentracja leczenia specjalistycznego oraz zwiększenie dostępności udzielanych świadczeń.
Jak przekonuje resort zdrowia rozwiązania zawarte w projekcie ustawy mają także zapewnić prowadzenie spójnej polityki w zakresie zabezpieczenia świadczeń medycznych dzięki optymalnemu zabezpieczeniu potrzeb zdrowotnych obywateli, zgodnego z mapami potrzeb zdrowotnych i planami transformacji.
Projektowana regulacja zakłada utworzenie systemu nadzoru nad procesami naprawczo-rozwojowymi podmiotów szpitalnych przez powołanie instytucji - Agencji Rozwoju Szpitali (ARS), która będzie odpowiedzialna za inicjowanie, wspieranie i monitorowanie tych procesów oraz zapewnienie rozwoju sektora szpitalnictwa. Ta nowa instytucja będzie miała również inne zadania dotyczące podmiotów szpitalnych, takie jak organizowanie i koordynowanie wspólnych zakupów, wsparcie finansowe, merytoryczne i eksperckie. Wspierane będą również inwestycje w szpitalach dzięki skoordynowaniu działań na rzecz rozwoju szpitalnictwa, a także skierowaniu na ten cel dodatkowych środków z różnych źródeł: budżetu państwa, funduszy unijnych, czy funduszy celowych zarządzanych przez ministra zdrowia.
Projekt ustawy wprowadza mechanizmy restrukturyzacyjne, które mają poprawić rentowność szpitali, w tym również restrukturyzację zobowiązań tych jednostek. Nowe regulacja zmierzają też do tego, aby wyeliminować dublowania oferowanych świadczeń w szpitalach oraz konkurowanie lecznic o pacjentów i kontrakty.
Jak zapowiada MZ wdrożenie nowych rozwiązań mocą ustawy doprowadzi do efektywniejszego wykorzystania dostępnych zasobów kadrowych szpitali i nowoczesnej infrastruktury medycznej, a także do wzmocnienia kadry zarządzającej i popularyzacji nowoczesnych systemów, narzędzi i metod zarządzania w ochronie zdrowia, jak również certyfikacji umiejętności kadry zarządzającej.
Jakie zmiany w zakresie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia (PSZ) przewidziano?
1. rezygnację z definiowania i wyodrębniania poziomów PSZ, na rzecz kwalifikowania wszystkich świadczeniodawców mających przynajmniej jeden tzw. profil kwalifikujący realizowany na podstawie umowy z NFZ, której okres trwania wynosi co najmniej dwa ostatnie pełne lata kalendarzowe, w trybie pełnej hospitalizacji, z jednoczesnym zastrzeżeniem, że w przypadku profili zabiegowych dodatkowym kryterium kwalifikacji będzie określony minimalny udział świadczeń zabiegowych w ostatnim pełnym roku kalendarzowym, a w przypadku profilu położnictwo i ginekologia minimalna liczba odebranych porodów w tym samym okresie;
2. uproszczenie i złagodzenie zasad regulujących udzielanie przez świadczeniodawców w ramach PSZ dodatkowych rodzajów świadczeń, tj. świadczeń:
- realizowanych w ramach szpitalnego oddziału ratunkowego albo izby przyjęć,
- z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii lub anestezjologii i intensywnej terapii dla dzieci,
- z zakresu chemioterapii lub chemioterapii – leczenie jednego dnia,
- z zakresu świadczeń wysokospecjalistycznych,
- z zakresu rehabilitacji leczniczej, realizowanych w warunkach ośrodka lub oddziału dziennego lub stacjonarnych,
- z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej realizowanych w poradniach przyszpitalnych,
- w ramach programów lekowych,
- objętych kompleksową opieką zdrowotną;
3. wyłączenie z PSZ świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej;
4. wprowadzenie regulacji umożliwiającej, na wniosek świadczeniodawcy, dokonanie w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach PSZ zmiany polegającej na zastąpieniu określonych profili kwalifikujących odpowiadającymi im profilami świadczeń realizowanymi w trybie hospitalizacji planowej albo leczenia jednego dnia;
5. umożliwienie wszystkim świadczeniodawcom realizującym w ramach PSZ określony profil świadczeń, który nie zostałby objęty kwalifikacją na nowych zasadach, kontynuację udzielania świadczeń w ramach takiego profilu w trybie hospitalizacji planowej albo leczenia jednego dnia, na okres obowiązywania kolejnego wykazu świadczeniodawców zakwalifikowanych do PSZ.
Szpitale zostaną podzielone na kategorie A,B,C i D
Zaproponowane rozwiązania prawne mają przynieść:
1) poprawę efektywności szpitalnictwa przez wprowadzenie kategoryzacji szpitali, którą będzie przeprowadzać ARS.
Agencja będzie dokonywała oceny szpitali biorąc pod uwagę ich sytuację ekonomiczno-finansową, ale również działalność operacyjną. W wyniku dokonanej oceny ARS będzie przyznawała szpitalowi odpowiednią kategorię - A, B, C, D.
- kategoria A – podmiot szpitalny w dobrej sytuacji ekonomiczno-finansowej, który tworzy plan rozwojowy podmiotu szpitalnego kategorii A,
- kategoria B – podmiot szpitalny wymagający wdrożenia działań optymalizacyjnych, który tworzy plan rozwojowy podmiotu szpitalnego kategorii B albo w stosunku do którego wszczyna się postępowanie naprawczo-rozwojowe, na jego wniosek,
- kategoria C – podmiot szpitalny wymagający wdrożenia działań naprawczo-rozwojowych, w stosunku do którego Prezes ARS wszczyna postępowanie naprawczo-rozwojowe,
- kategoria D – podmiot szpitalny wymagający pilnego wdrożenia działań naprawczo-rozwojowych, w stosunku, do którego Prezes ARS wszczyna postępowanie naprawczo-rozwojowe oraz uzyskuje uprawnienie do powoływania i odwoływania kierownika tego podmiotu szpitalnego;
2. zmianę profilu i dostosowanie działalności podmiotów szpitalnych do potrzeb regionalnych z uwzględnieniem efektywnego i bezpiecznego wykorzystania zasobów ludzkich w systemie ochrony zdrowia, równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, map potrzeb zdrowotnych, planów transformacji oraz sieci szpitali;
3. współpracę pomiędzy podmiotami nadzorującymi oraz współpracę pomiędzy podmiotami szpitalnymi, w tym w zakresie konsolidacji funkcji medycznych i koncentracji zasobu ludzkiego oraz świadczeń;
4. utworzenie systemu nadzoru nad procesami naprawczo-rozwojowymi podmiotów szpitalnych przez powołanie instytucji ARS, która będzie odpowiedzialna za inicjowanie, wspieranie i monitorowanie tych procesów, a także realizację innych zadań dotyczących podmiotów szpitalnych takich jak organizowanie i koordynowanie wspólnych zakupów oraz wsparcie finansowe, merytoryczne i eksperckie;
5. podnoszenie, jakości zarządzania podmiotami szpitalnymi przez certyfikację oraz rozwój kompetencji kadry menedżerskiej, a także wprowadzanie lub ulepszanie procesowego modelu zarządzania szpitalem;
6. aktualizację systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (tzw. sieci szpitali).
Przeczytaj także: Ustawa o jakości - jej wdrożenie może dużo kosztować szpitale
Źródło: Puls Medycyny