Raport o szpitalach dziecięcych: co działa dobrze, a co trzeba poprawić

Emilia Grzela/PAP
opublikowano: 12-10-2021, 16:27

Najlepiej oceniono życzliwość personelu, jako obszar do poprawy wskazano infrastrukturę i jedzenie - to wnioski i postulaty wynikające z raportu “Wielkie badanie szpitali dziecięcych 2021”, autorstwa Fundacji Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
iStock

W ramach badania poproszono m.in. rodziców małych pacjentów o wyrażenie opinii dot. przyjęcia do szpitala, samego pobytu aż po procedurę wypisu. Od kwietnia do czerwca 2021 ankietę wypełniło online 2,151 osób z całej Polski - w tym 1697 rodziców i opiekunów oraz 454 pracowników szpitali. Rodzice i opiekunowie a także medycy oceniali m.in. komunikację, infrastrukturę, jedzenie czy oznakowanie placówek. Najlepiej zostały ocenione życzliwość personelu, jako obszar do poprawy wskazano infrastrukturę i jedzenie.

Kluczowy dostęp do zrozumiałej informacji

79 proc. rodziców małych pacjentów, którzy trafili na oddział (i 69 proc. dzieci trafiających na szpitalny oddział ratunkowy) bardzo dobrze ocenili życzliwość personelu medycznego. Respondenci docenili ich pomocność, otwartość, życzliwe nastawienie do dzieci, wrażliwość i zaangażowanie.

Grafika pochodzi z omawianego raportu.

72 proc. opiekunów dzieci trafiających na oddział (62 proc. dzieci z SOR) dobrze lub bardzo dobrze oceniło komunikację z personelem medycznym i przekazywanie informacji na oddziale. Autorzy raportu podkreślają, że empatyczna i prawidłowa komunikacja jest kluczowa dla pozytywnej oceny placówki przez dorosłych i dzieci. Część respondentów zwróciła uwagę na fakt, że zdarzały się sytuacje, gdy musieli oczekiwać np. na badanie lub wypis przez kilka godzin bez żadnej informacji z dzieckiem, które musiało być przed procedurą na czczo.

  • 64 proc. opiekunów dobrze lub bardzo dobrze oceniło obszar formalności na oddziale (55 proc. na SOR)
  • 65 proc. rodziców pozytywnie ocenia szybkość i sprawność przebiegu formalności na Izbie Przyjęć
  • Na SOR tylko 55 proc. wyraża się o formalnościach pozytywnie na SOR
  • 73 proc. rodziców uznało, że personel robi wszystko, aby formalności były jak najmniej uciążliwe.

Rodzice: brakuje udogodnień, polityka żywienia jest nieprzemyślana

Jeśli chodzi o wyposażenie i udogodnienia na oddziale - ponad połowa opiekunów oceniła je dobrze lub bardzo dobrze (55 proc. na oddziale; 56 proc. - na SOR). Jednocześnie w komentarzach prawie 1/4 wypowiedzi zawierała negatywną ocenę warunków panujących na szpitalnych oddziałach. Rodzice wskazywali, że sale na oddziałach są zbyt małe. Zdecydowana większość była przepełniona, a opiekunowie czasami spali na podłodze. Rodzice oczekują łazienek w pokojach lub przynajmniej większej ich liczby na ogólnodostępnych korytarzach.

Możliwość przebywania z dzieckiem w szpitalu jest traktowana przez rodziców za standard - 88 proc. ankietowanych rodziców miało możliwość być przez cały czas z dzieckiem. Tyle samo rodziców ocenia udogodnienia dla rodziców przebywających z dziećmi dobrze (41 proc), co źle (40 proc.).

Grafika pochodzi z omawianego raportu.

Autorzy raportu wskazują też, że rodzice gubią się w szpitalach i w gąszczu informacji - choć 64 proc. z nich dobrze lub bardzo dobrze oceniło oznakowanie szpitala i informacje związane z pobytem.

Ponad połowa opiekunów - 53 proc. - pozytywnie oceniła posiłki w szpitalu na oddziale. Rodzice oczekują jednak bardziej urozmaiconych posiłków, które nie będą ograniczały się do „jasnego pieczywa i dżemu”. Zwracają uwagę, że serwowane jedzenie czasami jest zimne, a porcje nieadekwatnie małe do potrzeb i apetytu małych pacjentów. Niektórzy zgłaszają problemy z uwzględnieniem diet czy zgłaszanych alergii pokarmowych.

Dużym minusem są godziny serwowania posiłków (zbyt wczesne kolacje), co związane jest z porami procedur medycznych. Bolączką jest również częsty brak możliwości wykupienia posiłków dla opiekunów przebywających na oddziale. Nie wszyscy mają dostęp do lodówek, w których można przechowywać dodatkowe jedzenie dla najmłodszych. Pozytywnie oceniane są automaty z żywnością, które dostępne są w nielicznych placówkach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Psychiatria dziecięca na Mazowszu załamała się? “Poświęcenie lekarzy ma swoje granice”

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.