Raport: co po pandemii? Opieka zdrowotna z perspektywy kryzysu COVID-19

  • materiał partnera
opublikowano: 24-11-2020, 18:01

Najnowszy raport Comarch Healthcare poszukuje odpowiedzi na pytania, co zmieniła w opiece medycznej pandemia SARS-COV-2 i co powinniśmy wdrożyć, aby lepiej zarządzać podobnymi kryzysami w przyszłości.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Koronawirus zdemaskował wszystkie słabości systemu

Pandemia koronawirusa ujawniła wiele niepokojących zjawisk – przede wszystkim brak gotowości epidemiologicznej. System opieki zdrowotnej w niemal każdym kraju nie był przygotowany na masową liczbę chorych, zwłaszcza tych, którzy wymagali wspomagania pracy układu oddechowego przez aparaturę medyczną (respiratory, metody nieinwazyjnej wentylacji mechanicznej – CPAP, tlenoterapię). Braki zaopatrzeniowe obejmowały także podstawowe środki ochrony osobistej, takie jak maseczki, fartuchy, rękawiczki jednorazowe, przyłbice, kombinezony. W wielu podmiotach zabrakło nawet środków do dezynfekcji. Wynikało to z dwóch powodów: nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy takiego zapotrzebowania na te materiały, a wiele fabryk i zakładów produkcyjnych (zwłaszcza w Chinach) zostało zamkniętych lub znacznie ograniczyły produkcję, nadając pierwszeństwo rynkowi lokalnemu.

Wzrost liczby pacjentów i spadek liczby lekarzy

Masowe zachorowania na COVID-19 pokazały również znaczny niedobór personelu medycznego. Bez wprowadzenia ograniczeń liczba chorych sparaliżowałaby system opieki zdrowotnej. Niedobór personelu medycznego to zjawisko obserwowane i analizowane w ostatnich dekadach. Nasila je kilka czynników, m.in. starzenie się społeczeństwa i długi czas edukacji medycznej. Niektóre państwa (np. Wielka Brytania) poprosiły o powrót do pracy emerytowanych lekarzy i pielęgniarki, inne (np. Polska, Niemcy i Stany Zjednoczone) wykorzystały kompetencje studentów medycyny. Mimo dodatkowych zasobów ludzkich, personel medyczny był przemęczony i zestresowany. Część osób, która znalazła się na pierwszej linii frontu walki z koronawirusem, doświadczyła problemów takich jak zespół stresu pourazowego czy wypalenie zawodowe, część lekarzy, pielęgniarek i ratowników medycznych zapłaciła za swoją pracę najwyższą cenę.

Nowe oblicze opieki zdrowotnej

Zmiany wtargnęły także w świat opieki zdrowotnej. W obszarze komunikacji lekarza i pacjenta błyskawicznie wzrosło wykorzystanie nowych technologii, wśród których dominują teleporady i wideokonsultacje. E-dokumentacja medyczna i e-recepty pozwoliły na zapewnienie ciągłości leczenia i ułatwiły diagnostykę. Nowoczesne rozwiązania pozwoliły również naukowcom na całym świecie rozpocząć wspólne badania nad genomem wirusa, opracowanie leczenia i szczepionki. Nie wszystkie zmiany były jednak korzystne. Duża część placówek medycznych musiała odwołać operacje planowe, ograniczyć dostęp do opieki specjalistycznej i badań diagnostycznych, przerzucając wszystkie zasoby na walkę z koronawirusem.

To tylko kilka aspektów metamorfozy, jaką przeszła w obliczu pandemii opieka zdrowotna – w white paperze „Opieka zdrowotna w trakcie i po pandemii”, opracowanym przez specjalistów z Comarch Healthcare, przeczytasz o szczegółowych wnioskach i prognozach, a także konkretnych rozwiązaniach w obszarze nowych technologii, które przyczynią się do lepszego zarządzania kryzysem w przyszłości.

Pobierz bezpłatnie materiał: https://www.comarch.pl/healthcare/white-paper-opieka-zdrowotna-w-trakcie-i-po-pandemii/

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: materiał partnera

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.