„PSOs Łuszczyca” - ruszyła ogólnopolska infolinia dla pacjentów z łuszczycą
Pandemia znacznie pogorszyła sytuację pacjentów z łuszczycą. U wielu z nich ze względu na utrudniony dostęp do ośrodków klinicznych doszło do nasilenia objawów. Aby wesprzeć chorych w szukaniu pomocy Fundacja Amicus uruchomiła ogólnopolską infolinię „PSOs Łuszczyca”.
Pod numerem 530 812 500 pacjenci z łuszczycą będą mogli uzyskać od koordynatora infolinii najważniejsze informacje związane z dostępnością klinik i poradni dermatologicznych, w których mogą otrzymać niezbędną opiekę.

Kontrola łuszczycy ucierpiała przez pandemię COVID-19
Zadaniem koordynatora infolinii będzie regularny kontakt i współpraca z lekarzami w ośrodkach prowadzących leczenie łuszczycy w całej Polsce. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 18.00. W pozostałe dni pacjenci mogą skorzystać z formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej Fundacji Amicus - www.psos.pl.
„Ostatni czas okazał się szczególnie trudny dla osób dotkniętych przewlekłymi, zapalnymi chorobami skóry jak łuszczyca” – skomentowała prezes Fundacji Amicus Dagmara Samselska, cytowana w informacji prasowej.
Zwróciła uwagę, że pandemia COVID-10 istotnie wpłynęła na codzienne funkcjonowanie poradni dla osób chorych na łuszczycę. Część z nich czasowo zawiesiła swoją działalność, inne zostały tymczasowo wykorzystane do walki z wirusem, a jeszcze inne przyjmowały (i część wciąż przyjmuje) pacjentów jedynie w ramach teleporady.
Wszystkie to sprawiło, że rozpoczęcie odpowiedniego leczenia wielu pacjentów z łuszczycą bardzo się opóźniło.
„Do Fundacji z tygodnia na tydzień zaczęło zgłaszać się coraz więcej osób potrzebujących wsparcia. Chodziło nie tylko o dostęp do lekarza czy nowoczesnego leczenia, często były to też problemy ze zdrowiem psychicznym pacjentów” – oceniła prezes Fundacji Amicus.
Wzmagają się problemy psychiczne w przebiegu łuszczycy
Z przeprowadzonego przez Fundację badania wynika, że ponad 90 proc. pacjentów odczuwa, iż choroba pogarsza, bądź znacząco pogarsza jakość ich życia. Niemal co 10 pacjent w ciągu ostatnich sześciu miesięcy usłyszał diagnozę depresji.
„W pewnym momencie pomyślałam, że czas zrobić coś, co poprawi ich sytuację, powstał plan infolinii dla pacjentów z koordynatorami w całej Polsce, którzy będą w stanie poprowadzić pacjenta i realnie pomóc” – wyjaśniła Dagmara Samselska.
Oprócz informacji na temat dostępności klinik i poradni dermatologicznych koordynator infolinii udzieli również pacjentom informacji na temat wsparcia psychologicznego w ramach programu „Psycholog dla Skóry”, prowadzonego przez Fundację Amicus.
W ramach projektu "PSOs łuszczyca" poza infolinią Fundacja we współpracy z ekspertami zaplanowała też: regularne webinaria edukacyjne na temat leczenia łuszczycy, rozmowy online z ekspertami z ośrodków z całej Polski, spotkania online z psychologiem.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Łuszczyca w okolicy intymnej - przypadek kliniczny
Źródło: Puls Medycyny