Przyjmowanie antydepresantów a wydłużenie odcinka QT

MM
opublikowano: 30-01-2013, 15:05

Amerykańscy naukowcy dowodzą, że przyjmowanie selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny może wpływać na zaburzenia rytmu serca.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

W badaniu opublikowanym na łamach British Medical Journal naukowcy przekonują, że u mężczyzn przyjmujących preparaty antydepresyjne istnieje ryzyko wydłużenia tzw. odcinka QT i wystąpienia zespołu wydłużonego QT. Chodzi o marker będący wskaźnikiem zaburzeń rytmu serca. Prawidłowa wartość QT w badaniu elektrokardiograficznym to 300 – 440 milisekund przy czym u mężczyzn górna granica normy odstępu QT wynosi 470 milisekund. Badacze przeanalizowali dane 38 397 dorosłych pacjentów – którzy poddawani byli badaniu EKG po zażyciu leku przeciwdepresyjnego lub metadonu (badania wykonywano w latach 1990 -2011).

Wydłużenie (małe ale znaczące dla badania) odcinka QT stwierdzono w przypadku pacjentów przyjmujących takie leki jak: citalopram, escitalopram, amitryptylina oraz metadon. W ocenie naukowców co piąty pacjent przyjmujący te preparaty wykazywał w zapisie EKG zespół wydłużonego QT.

Najczęściej zespół wydłużonego QT jest powodowany czynnikami takimi jak zaburzenia elektrolitowe (niski poziom potasu, magnezu lub wapnia), niedokrwieniem mięśnia sercowego, wpływem wielu leków i substancji toksycznych, ostrymi zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego (zespół wydłużonego QT nabyty). Lekarze i badacze przekonują jednak, że nadal korzyści wynikające z terapii tymi lekami przewyższają ryzyko wystąpienia zaburzeń rytmu serca.

BMJ 2013; 346 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.f288

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MM

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.