Przełomowe odkrycie naukowców z UW: nowa metoda wydajnego wytwarzania mRNA

MJM, mat. pras.
opublikowano: 27-01-2020, 17:36

Badacze z Uniwersytetu Warszawskiego odkryli nową metodę wydajnego wytwarzania mRNA. Rezultaty badań naukowcy opisali na łamach "Nucleic Acids Research". "Artykuł został uznany przez recenzentów za przełomowy dla rozwoju nauki" - informuje UW.

Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego, pod kierunkiem dr. hab. n. chem. Jacka Jemielitego, prof. nadzw. Centrum Nowych Technologii UW, opisali nową metodę wydajnego wytwarzania informacyjnych RNA (mRNA), które różnią się rodzajem pierwszego transkrybowanego nukleotydu.

Naukowcy z UW odkryli nową metodę wydajnego wytwarzania mRNA.
Zobacz więcej

Naukowcy z UW odkryli nową metodę wydajnego wytwarzania mRNA. iStock

Nowa metoda wydajnego wytwarzania mRNA

W informacyjnych RNA, otrzymywanych dotychczas najpowszechniej stosowaną metodą, pierwszym transkrybowanym nukleotydem jest guanozyna. Zastąpienie guanozyny innym nukleotydem zwiększa nawet 60-krotnie poziom biosyntezy białka w komórkach dendrytycznych, czyli komórkach kluczowych dla działania tzw. szczepionek przeciwnowotworowych.

"Publikacja badaczy Uniwersytetu Warszawskiego otrzymała od recenzentów czasopisma "Nucleic Acids Research" status "Breakthrough Paper" - artykułu przełomowego dla rozwoju nauki. Badania otwierają nowe możliwości w projektowaniu informacyjnych RNA, charakteryzujących się właściwościami biologicznymi znacznie lepszymi niż wszystko, co dotychczas zostało opracowane w tej dziedzinie" - podkreśla biuro prasowe UW.

"Terapeutyczne mRNA to jeden z najintensywniej rozwijających się obszarów badawczych na polu walki z chorobami nowotworowymi, wirusowymi i rzadkimi chorobami genetycznymi" - wyjaśnia prof. Jacek Jemielity.

"Jednym z głównych wyzwań w tej dziedzinie jest zminimalizowanie ilości mRNA, uzyskując jednocześnie wystarczający efekt terapeutyczny. Nasze badania pokazują nowy kierunek w projektowaniu terapeutycznego mRNA. Kolejne technologie ulepszające właściwości mRNA, w oparciu o opublikowane wyniki, są już rozwijane w naszym Laboratorium Chemii Bioorganicznej w Centrum Nowych Technologii i na Wydziale Fizyki oraz poprzez spółkę spin-off UW ExploRNA Therapeutics, utworzoną wspólnie z badaczami z WUM" - dodaje.

Tekst publikacji naukowców UW dostępny jest na stronie czasopisma „Nucleic Acids Research”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Otwarcie Laboratorium Biologii RNA w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie