Program Domowej Opieki Medycznej: na Mazowszu zgłosiło się 38 proc. POZ-ów

EG/PAP
opublikowano: 29-09-2021, 15:35

Jakie jest wśród świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej zainteresowanie programem Domowej Opieki Medycznej? Okazuje się, że niezbyt wysokie: na Mazowszu zgłosiło się do niego 38 proc. placówek POZ - informuje NFZ.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Projekt Domowej Opieki Medycznej (DOM), czyli system zdalnego monitoringu pacjentów z COVID-19, Ministerstwo Zdrowia uruchomiło jesienią 2019 roku. Każdy, kto ma pozytywny wynik testu na koronawirusa, może otrzymać pulsoksymetr. Urządzenie bada poziom nasycenia krwi tętniczej tlenem i przekazuje dane do centrum monitoringu, co umożliwia szybką reakcję - wezwanie do pacjenta pogotowia ratunkowego - ratującą życie.

iStock

Na Mazowszu ponad 200 placówek

Mazowiecki NFZ przekazał PAP, że w regionie do programu DOM zgłosiło się 262 świadczeniodawców z 689 (38 proc.). Populacja świadczeniobiorców objętych opieką liczy 2 836 078 osób, co stanowi około 56 proc. wszystkich pacjentów z list lekarza POZ.

Obecnie na Mazowszu z podejrzeniem zakażenia COVID-19 w szpitalach poziomu I przebywa 109 pacjentów, natomiast w szpitalach poziomu II i w szpitalu tymczasowym - 180 pacjentów.

Pacjenci, którzy ukończyli 55 lat są automatycznie włączeni do programu DOM. Po stwierdzeniu pozytywnego wyniku na COVID-19 pracownik Poczty Polskiej dostarczy urządzenie do domu pacjenta.

Jeśli natomiast pacjent ma mniej niż 55 lat, aby otrzymać urządzenie musi wypełnić formularz kontaktowy Pulsocare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia lub może zostać zakwalifikowany przez zarejestrowanego w systemie DOM lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Jak działa Domowa Opieka Medyczna?

Lekarz po otrzymaniu informacji, że u pacjenta zdiagnozowano COVID-19 może na podstawie wywiadu medycznego zakwalifikować go do programu telemonitoringu. Wtedy pacjent otrzyma dane do logowania w systemie przez SMS, a pulsoksymetr zostanie dostarczony za pośrednictwem listonosza Poczty Polskiej. Więcej informacji na ten temat można uzyskać, dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta (TIP) na numer – 800 190 590.

Pulsoksymetry to proste urządzenia elektroniczne służące do nieinwazyjnego pomiaru saturacji krwi oraz tętna. U osób zdrowych prawidłowa saturacja wynosi około 95-100 proc. Pacjent zakłada na palec pulsoksymetr, a urządzenie automatycznie łączy się z telefonem, na którym jest wgrana aplikacja PulsoCare. Wyniki, po wprowadzeniu przez pacjenta do aplikacji na telefonie lub w komputerze, są przesyłane do systemu.

Jeśli parametry pogorszą się - konsultanci i lekarze pracujący w Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej otrzymują natychmiastowe powiadomienie w przypadku nieprawidłowego wyniku badania. Pacjent może zostać skierowany na zdalną konsultację, która odbywa się w formie teleporady z lekarzem. W razie konieczności konsultanci wezwą do pacjenta pogotowie ratunkowe.

Program Domowej Opieki Medycznej jest bezpłatny i całkowicie finansowany ze środków własnych Ministerstwa Zdrowia w ramach rezerwy celowej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: W fazie post-COVID ważne jest wzmocnienie śródbłonka

COVID-19: przy zakażeniu wariantem Delta dominują inne objawy

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.