Prezes NFZ o najważniejszych wyzwaniach w roku 2023

Oprac. KATARZYNA LISOWSKA
opublikowano: 20-01-2023, 09:43

Z perspektywy Narodowego Funduszu Zdrowia w 2023 r. wyzwań nie brakuje. Jednym z kluczowych będzie wdrożenie ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjenta. Ta ustawa zmienia perspektywę patrzenia na jakość w polskim systemie ochrony zdrowia - mówi prezes NFZ Filip Nowak.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
 Na zdj. prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak.
Na zdj. prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak.
Fot. MZ/Twitter

Projakościowych działań w naszym systemie do tej pory nie brakowało. Sami, jako Narodowy Fundusz Zdrowia, dbamy o tę jakość w zasadzie już na etapie kontaktowania świadczeń. W kilku dziedzinach również wprowadzaliśmy zachęty finansowe dla osiągnięcia wyższej jakości, np. w onkologii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, czy okulistyce.

Projakościowe podejście do realizacji świadczeń medycznych będzie znacznie szersze

Jednak po uchwaleniu ustawy o jakości, projakościowe podejście do realizacji świadczeń medycznych będzie znacznie szersze. W ramach ustawy o jakości Narodowy Fundusz Zdrowia zyska nowe kompetencje i zadania. Będziemy odpowiadać za autoryzację i procedurę oceniającą w ramach akredytacji placówek medycznych. To kluczowe elementy składowe systemu jakości.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jakie wyzwania stoją przed medycyną w Polsce w 2023 r.? [DEBATA “Pulsu Medycyny”]

Ocena placówek medycznych w formule autoryzacji będzie obowiązkowa, ponieważ będzie warunkiem realizacji przez podmiot leczniczy umowy o udzielanie świadczeń zawartej z NFZ - raz na 5 lat. Z kolei dobrowolne dla podmiotów będzie ubieganie się o akredytację, na podstawie oceny standardów akredytacyjnych w zakresie jakości udzielania świadczeń i funkcjonowania podmiotu. Spełnienie tych standardów potwierdzi certyfikat wydawany przez ministra zdrowia na 4 lata.

Warto dodać, że dzięki ustawie o jakości, zwiększy się rola pacjenta w ocenie działalności placówek medycznych. Zaznaczę, że NFZ już kilkukrotnie sprawdzał ocenę satysfakcji pacjentów. Badaliśmy m.in. oceny pacjentów po pobycie w szpitalu. Teraz realizujemy badanie, w którym chcemy poznać opinie pacjentów na temat jakości obsługi w placówkach realizujących świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Chodzi m.in. o łatwość kontaktu z rejestracją i obsługę pacjentów na rejestracji. Również po wejściu w życie ustawy o jakości będziemy realizować badanie satysfakcji pacjentów z udzielonych świadczeń.

Upowszechnienie opieki koordynowanej w POZ, zmiana postrzegania NFZ

Wyzwaniem w 2023 r. będzie na pewno dalsze upowszechnienie opieki koordynowanej w podstawowej opiece zdrowotnej. W 2022 r. wprowadziliśmy opiekę koordynowaną w POZ, wypracowaną wspólnie z reprezentantami tego obszaru w naszym systemie. Cieszę się, że coraz więcej poradni POZ chce realizować ten rozszerzony i bardzo korzystny dla pacjenta i samych poradni, model opieki nad chorymi przewlekle. Podpisaliśmy już blisko 800 umów rozszerzających zakres usług lekarza rodzinnego o opiekę koordynowaną. Kolejne wnioski o opiekę koordynowaną wpływają, dlatego na bieżąco podpisujemy nowe umowy.

Konsekwentnie będziemy dążyć również do zmiany postrzegania NFZ, zgodnie z naszą strategią rozwoju. Podkreślamy, że NFZ jest czymś więcej niż tylko płatnikiem świadczeń. Myślę, że są już widoczne pierwsze efekty tej zmiany. Przez ostatnie lata znacznie rozbudowaliśmy wachlarz usług, które proponujemy naszym klientom. Przy tzw. okienku w oddziale NFZ załatwimy swoją sprawę, sprawnie i szybko, a dodatkowo zyskujemy możliwość sprawdzenia podstawowych parametrów zdrowotnych w kioskach profilaktycznych. Nasze sale obsługi klientów ciągle się zmieniają, nie tylko wyglądają nowocześniej, ale są bardziej dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto mocno postawiliśmy na elektronizację naszych usług, wiele z nich można załatwić zdalnie, i na pewno w tym kierunku będziemy podążać. W 2023 r. będziemy nadal rozwijać nasz portal o zdrowym odżywianiu, czyli Diety NFZ. Już dzisiaj korzysta z niego ponad pół miliona użytkowników, którzy zmieniając nawyki związane z odżywianiem, zmieniają tym samym swoje życie na zdrowsze. Mamy również jedną z największych w Polsce infolinii, całkowicie bezpłatną dla pacjentów (800 190 590), z którą rocznie kontaktuje się kilka milionów osób. Doświadczenia z prowadzenia infolinii NFZ wykorzystamy na pewno w realizacji kolejnego ważnego projektu, czyli infolinii onkologicznej, która powstanie w ramach Krajowej Sieci Onkologicznej.

Zdaję sobie sprawę, że wymieniłem zaledwie kilka obszarów, które będą priorytetowe dla nas w tym roku. Na pewno w dalszym ciągu będziemy dążyć do poprawy dostępności do świadczeń i ich wyższej jakości. Już od lutego br. zwiększymy stawkę za pierwsze dni hospitalizacji, w rezultacie szpitale zyskają dodatkowe środki finansowe oraz większą elastyczność w zarządzaniu ruchem pacjentów. Natomiast pacjenci jeszcze szybciej otrzymają niezbędną pomoc. Pracujemy również nad wprowadzeniem pakietów diagnostycznych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej, ale tutaj na szczegóły przyjdzie jeszcze czas.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Maciej Miłkowski o priorytetach refundacyjnych w 2023 r.

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.