Praca w samorządzie lekarskim: społecznie czy za pieniądze
Po raz kolejny podjęliśmy próbę ustalenia, jak lekarze płacą swoim kolegom działającym w samorządzie lekarskim. Czy tzw. funkcyjni otrzymują stałe uposażenie, czy też pełnią swoje funkcje społecznie? Z naszego raportu wynika, że samorząd jest hojnym pracodawcą. ;
Zgodnie z innymi uchwałami NRL, działaczom, którzy mają stałe wynagrodzenie w izbie, nie przysługuje dieta samorządowa za udział w posiedzeniach oraz pracach organów, komisji i zespołów Naczelnej Izby Lekarskiej. Taką dietę w wysokości 120 zł za każdą rozpoczętą dobę kalendarzową otrzymują natomiast pozostali działacze samorządowi wybrani do organów, komisji i zespołów NIL. Członkowie organów Naczelnej Izby Lekarskiej oraz komisji i zespołów mają także prawo do zwrotu kosztów podróży i noclegu oraz diet podróżnych. Po uzyskaniu zgody prezesa lub skarbnika niektórym działaczom samorządowym zamieszkałym w miejscowościach nie mających połączeń kolejowych z Warszawą przysługuje zwrot kosztów przejazdu własnym samochodem. Kiedy zajrzeliśmy do tegorocznego budżetu NIL (po zmianach w czerwcu 2006 r.), okazało się, że wydatki na delegacje i diety stanowią wcale niebagatelną kwotę 685 tys. zł, z czego na potrzeby Naczelnej Rady Lekarskiej zarezerwowano 250 tys. zł.
Na nasze zapytanie o formy finansowej rekompensaty dla działaczy samorządu lekarskiego odpowiedziało też 8 okręgowych izb lekarskich. Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie przyznała, że zatrudnia 7 działaczy funkcyjnych na cały lub pół etatu. Przeciętna kwota brutto wydatkowana łącznie na wynagrodzenia tych osób wynosi miesięcznie 30 988,50 zł. Stałe wynagrodzenie pobiera także jedna osoba funkcyjna w Okręgowej Izbie Lekarskiej w Gorzowie Wlkp. Jest zatrudniona na 1/2 etatu i otrzymuje 1100 zł brutto miesięcznie.
Pozostałych sześć OIL zapewniło, że wszyscy członkowie organów izby działają społecznie i nie pobierają stałego wynagrodzenia z tego tytułu. Działacze samorządowi mogą liczyć jednak na różne formy rekompensaty (delegacje, diety czy zwrot kosztów podróży) za utracone zarobki w związku z pełnioną funkcją. "Okręgowy Zjazd Lekarzy w Katowicach wyznaczył w 2006 roku kwotę 720 tys. zł na organizację posiedzeń organów izbowych (w tym posiłki), zwrot kosztów podróży i noclegów oraz zarobków utraconych w związku z pełnieniem funkcji, co daje średnio kwotę ok. 5 tys. zł rocznie na osobę" - poinformował nas Maciej Hamankiewicz, prezes IL.
Niektóre izby, np. bydgoska, dolnośląska, warszawska czy toruńska płacą tzw. diety samorządowe za udział w posiedzeniach: rady, prezydium, sądu czy rzecznika odpowiedzialności. Najczęściej jest to 100-150 zł dla każdego uczestnika takiego spotkania.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Ewa Szarkowska