Posłowie chcą zakazu reklamy aptek

Sławomir Molęda
14-02-2007, 00:00

Zakaz w kształcie zaproponowanym przez rząd miał dotyczyć tylko reklamy odnoszącej się do leków refundowanych. Po rozpatrzeniu przez sejmową Komisję Zdrowia przybrał postać całkowitego zakazu reklamy aptek. Jednocześnie posłowie opowiedzieli się za utrzymaniem zakazu wysyłkowej sprzedaży leków.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
W poprzednim numerze Pulsu Farmacji przedstawiłem projekt częściowego zakazu reklamy aptek, jaki został zawarty w rządowym projekcie nowelizacji prawa farmaceutycznego ("Posłowie pracują nad zakazem reklamy aptek", Puls Farmacji nr 6 z 17 stycznia 2007 r.). Przypomnę, że dotyczył on tylko takiej reklamy działalności aptek, która była skierowana do publicznej wiadomości i odnosiła się w sposób bezpośredni do leków refundowanych. Zakaz w tym kształcie wymierzony był w sprzedaż leków za 1 grosz. Rządowy projekt trafił do Sejmu, gdzie został przekazany sejmowej Komisji Zdrowia. Efektem prac komisji jest sprawozdanie, w którym proponuje się wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Odnośny przepis ma brzmieć: "Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych". Dozwolona ma pozostać tylko informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki. Zabronione zatem będą wszelkie ogłoszenia aptek wykraczające poza te informacje, a także używanie kolorowych szyldów.
Nadzór nad przestrzeganiem zakazu sprawować mają wojewódzcy inspektorzy farmaceutyczni uprawnieni do wydawania decyzji nakazujących zaprzestanie prowadzenia reklamy. Decyzje te mają posiadać rygor natychmiastowej wykonalności. Niepodporządkowanie się im zagrożone będzie cofnięciem zezwolenia na prowadzenie apteki. Samo naruszenie zakazu podlegać ma karze grzywny. W momencie przygotowywania tego artykułu, protokoły z ostatnich posiedzeń komisji nie były jeszcze dostępne w formie elektronicznej, co uniemożliwia mi przedstawienie racji, jakie skłoniły posłów do przyjęcia tak radykalnego rozwiązania.
Ten sam projekt nowelizacji prawa farmaceutycznego przewidywał zniesienie zakazu wysyłkowej sprzedaży leków, ograniczającego sprzedaż leków przez Internet. Komisja Zdrowia zrezygnowała z wprowadzenia zmian w tym zakresie, co oznacza utrzymanie obowiązującego zakazu, wbrew orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Problem ten został już przeze mnie bliżej omówiony w artykule "Od ministra zdrowia zależy, czy zablokuje sprzedaż leków przez Internet" (Puls Farmacji nr 5 z 13 grudnia 2006 r.).
Sprawozdanie Komisji Zdrowia trafi teraz pod obrady Sejmu, który może je zaakceptować bądź odrzucić. Sejm uprawniony jest także do wniesienia własnych poprawek, polegających na przywróceniu propozycji rządowych lub wprowadzeniu nowych rozwiązań. Następnie projekt trafi do Senatu. Wejście w życie omawianej nowelizacji ma nastąpić 15 kwietnia br.


Podstawa prawna:
art. 1 pkt 79, 80 i 98 oraz art. 16 projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1359).

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Sławomir Molęda

Puls Medycyny
Prawo / Posłowie chcą zakazu reklamy aptek
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.