Internetowe Konto Pacjenta: liczba użytkowników przekroczyła 10 mln

EG/CeZ
opublikowano: 09-07-2021, 09:04

Liczba użytkowników Internetowego Konta Pacjenta (IKP) dynamicznie rośnie. W ciągu pierwszego półrocza 2021 r. aktywowano ponad 5 mln kont. To efekt wprowadzenia licznych nowych funkcjonalności - informuje Centrum e-Zdrowia.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Do grudnia 2019 r. IKP aktywowało 907 tys. osób. Rok później było to już 4,6 mln, a w lipcu 2021 r. aktywowanych zostało już ponad 10 mln kont. W szczytowym momencie – kwiecień 2021 r. – ponad 1,2 mln osób zalogowało się po raz pierwszy na IKP, czyli więcej niż łącznie przez cały 2019 rok.

– Sukces Internetowego Konta Pacjenta wynika niewątpliwie z jego użyteczności. Potwierdza to zarówno liczba osób, które uruchomiły IKP, jak i wynik ubiegłorocznego badania „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, w którym ponad 3/4 respondentów deklarowało jego przydatność - mówi Jarosław Kieszek, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

Informację o rozwoju Internetowego Konta Pacjenta skomentował też w mediach społecznościowych minister zdrowia Adam Niedzielski:

Dyrektor CeZ przypomina też że, znaczna część funkcjonalności, które pojawiły się na IKP w okresie pandemii, nie była wcześniej planowana. Zostały one wprowadzone jako reakcja na bieżące potrzeby Polaków związane z dostępem do informacji online o swoim zdrowiu. – Fakt, że zostały sprawnie wdrożone, świadczy o naszej skuteczności, ale również o bardzo dużym potencjale rozwojowym IKP i elastyczności tej aplikacji – przekonuje.

Korzyści z IKP

Centrum e-Zdrowia informuje, że dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta można:

  • pobrać Unijny Certyfikat Covid, a także otrzymać e-skierowanie na szczepienie przeciw Covid-19 oraz mieć dostęp do wyników testu na koronawirusa i informacji o kwarantannie i/lub izolacji,
  • wypełnić ankietę programu Profilaktyka 40 PLUS, dzięki czemu skorzystasz z pakietu badań profilaktycznych,
  • mieć stały dostęp do wystawionych e-recept i e-skierowań wraz z wszystkimi informacjami, które zawierają te dokumenty, m.in. kodami ich realizacji, informacjami o dawkowaniu leków oraz terminami umówionych na e-skierowanie wizyt,
  • otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, bez konieczności wizyty osobistej w placówce,
  • wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
  • udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę,
  • uzyskać dostęp do informacji o historii Twoich wizyt w przychodni oraz o pomocy, jakiej udzielono Ci w ramach NFZ, a także ile NFZ zapłacił za świadczenia,
  • mieć dostęp historii leczenia osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła, a także Twojego dziecka do 18 roku życia (wraz z dostępem do wystawionych mu e-recept i e-skierowań),
  • znaleźć informacje o wystawionych e-zwolnieniach,
  • złożyć wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Tak duży wzrost popularności Internetowego Konta Pacjenta (IKP) jest związany z udostępnieniem licznych funkcjonalności.

Ministerstwo Zdrowia oraz Centrum e-Zdrowia planują dalszy rozwój Internetowego Konta Pacjenta i aplikacji mojeIKP
Centrum e-Zdrowia

“Gdy w styczniu 2020 r. weszło w życie ogólnopolskie wdrożenie e-recepty, do której dostęp można uzyskać na Internetowym Koncie Pacjenta, liczba aktywowanych kont wzrosła z miesiąca na miesiąc o 142%. Podobny efekt wywołało rok później ogólnopolskie wprowadzenie e-skierowania. Jeszcze większy wzrost liczby osób korzystających z IKP wiązał się z wprowadzeniem funkcjonalności informującej o nałożonej kwarantannie lub izolacji. O tym, jak potrzebne było to rozwiązanie, świadczy fakt, że w ciągu 30 dni od jego wprowadzenia aktywowano więcej kont niż łącznie w ciągu wcześniejszych 7 miesięcy” - wskazuje CeZ.

Mobilne mojeIKP

Jak przypomina Centrum e-Zdrowia istotną nowością, która ma wpływ na wygodę korzystania z Internetowego Konta Pacjenta, jest udostępnienie w maju 2021 r. bezpłatnej aplikacji mobilnej mojeIKP na smartfony z systemami Android i iOS.

“W ciągu niespełna dwóch miesięcy od uruchomienia została zainstalowana prawie 500 tys. razy. Daje ona dostęp do wybranych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta m.in. e-recept i e-skierowań, umożliwia rejestrację na szczepienie przeciw COVID-19, a także wykupienie leków poprzez kod QR (bez podawania w aptece numeru PESEL). Aplikacja umożliwia też dostęp do Unijnego Certyfikatu Covid, który w mojeIKP oraz na Internetowym Koncie Pacjenta dostępnym na www.pacjent.gov.pl, został wygenerowany już ponad 6 mln razy” - czytamy w komunikacie prasowym.

Aplikacja mojeIKP będzie sukcesywnie rozbudowywana o nowe funkcjonalności, które pojawią się jeszcze w tym roku.

Kto korzysta z konta?

Z IKP niemal równie chętnie korzystają mężczyźni jak i kobiety (odpowiednio 47 proc. i 53 proc.). Najliczniejszą wiekowo grupę użytkowników stanowią osoby między 35 a 50 rokiem życia (30 proc.), natomiast najmniej liczną – osoby mające ponad 75 lat, które aktywowały ponad 108 tys. kont. Mimo stosunkowo niskiego udziału osób 75+, to właśnie w tej grupie daje się zauważyć najwyższy względny przyrost aktywowanych kont. W ciągu pierwszego półrocza 2021 r. liczba aktywowanych kont osób po 75 r.ż. była już dwukrotnie wyższa niż w całym 2020 r.

Ministerstwo Zdrowia oraz Centrum e-Zdrowia planują dalszy rozwój Internetowego Konta Pacjenta i aplikacji mojeIKP. Wśród planowanych funkcjonalności znajdują się centralna e-rejestracja, zamawianie e-recept, dostęp do e-skierowań na rehabilitację i w zakresie psychiatrii, a także narzędzia dotyczące profilaktyki zdrowotnej. Nowe funkcje pojawią się także w aplikacji mojeIKP.

Jak przypomniał CeZ, Internetowe Konto Pacjenta ma każdy obywatel – nie trzeba go zakładać, wystarczy zalogować się na stronie www.pacjent.gov.pl. Logowanie jest możliwe za pomocą profilu zaufanego, poprzez konto internetowe w jednym z wybranych banków, przez e-dowód lub kontem ZIP (Zintegrowany Informator Pacjenta).

PRZECZYTAJ TAKŻE: Rejestracja na wizytę u specjalisty przez IKP? Taka opcja pojawi się pod koniec roku

E-wizyty i teleporady w POZ: to dobre rozwiązania, ale czas na korektę

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.