Pomoc medyczna w święta: nagła choroba, podejrzenie COVID-19. NFZ publikuje wskazówki

JW/PAP
opublikowano: 23-12-2021, 16:55

Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, gdzie w nagłych przypadkach szukać pomocy medycznej podczas Świąt Bożego Narodzenia. NFZ opublikował stosowne wskazówki, także w kontekście pandemii COVID-19.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
NFZ podpowiada, co robić, gdy w czasie świąt potrzebujemy pomocy.
Fot. iStock

W czwartek (23 grudnia) NFZ opublikował wskazówki, gdzie szukać pomocy medycznej w przypadku nagłej choroby. Duża część porad dotyczy stricte COVID-19.

Nagła choroba, wypadek: gdzie po pomoc w święta?

NFZ przypomina, że podczas świąt oraz dni wolnych od pracy — w razie nagłej choroby — pomocy medycznej udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NŚOZ).

Placówki NŚOZ są otwarte od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego, oraz w święta i dni wolne od pracy przez całą dobę. Lista placówek znajduje się na stronie: https://www.nfz.gov.pl/kontakt/oddzialy-nfz//.

W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, można skorzystać również z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK to odpowiednik Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tyle że pomoc udzielana jest przez telefoniczny wywiad medyczny.

Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnić formularz online.

Na infolinii dyżurują pielęgniarki i lekarze. W pierwszej kolejności, po wybraniu numeru, połączymy się z pielęgniarką. Jeśli będzie to konieczne, podczas tego samego połączenia, zostaniemy przekierowani do lekarza.

W razie zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć (IP) lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe. Aktualny wykaz Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i izb przyjęć można znaleźć na stronie swojego oddziału NFZ. Lista znajduje się na stronie: https://www.nfz.gov.pl/kontakt/oddzialy-nfz/

Podejrzenie zakażenia koronawirusem: co robić?

Jak podkreśla NFZ, w przypadku podejrzenia, że nasz stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub mieliśmy kontakt z osobą zakażoną, należy zgłosić to personelowi SOR lub IP.

W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia można skorzystać z pomocy zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112. Tutaj również należy poinformować dyspozytora o podejrzeniach dotyczących swojego stanu zdrowia lub o kontakcie z osobą zakażoną.

Przez cały świąteczny okres do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP).

Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia - 800 190 590 - bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać wszystkie, niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.

Konsultanci podpowiedzą również, jak skontaktować się ze szpitalem czy punktem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Numer infolinii TIP NFZ dla osób, które dzwonią z zagranicy to: (+48) 22 125 66 00.

"Zawsze lepiej zapobiegać, niż leczyć, dlatego warto pamiętać o wciąż obowiązujących zasadach sanitarnych. Dezynfekuj dłonie, zachowuj przynajmniej 1,5-metrowy dystans od innych osób, a w zamkniętych przestrzeniach zasłaniaj nos i ust" - przypomina NFZ.

COVID-19: jak zapisać się na test i gdzie go wykonać?

NFZ ostrzega, by nie lekceważyć nawet pierwszych objawów infekcji. Zwraca uwagę, że często symptomy grypy, przeziębienia czy COVID-19 są podobne.

"Jeśli czujesz się źle i podejrzewasz zakażenie koronawirusem – wykonaj bezpłatny test finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Jeśli masz objawy jakiejkolwiek infekcji, chroń innych – zrezygnuj ze spotkań z bliskimi i podróży, zostań w domu" - apeluje NFZ.

Fundusz przypomina, jak zapisać się na bezpłatny test na koronawirusa. Można to zrobić m.in. poprzez formularz internetowy. Aby otrzymać zlecenie online, należy wypełnić formularz kwalifikacyjny, dostępny na stronie: https://www.gov.pl/web/koronawirus/zapisz-sie-na-test-na-koronawirusa. Za pomocą formularzu można zapisać także swoje dziecko.

Innym sposobem jest rozmowa z konsultantem Domowej Opieki Medycznej, który może wystawić zlecenie na pobranie wymazu w kierunku koronawirusa. Numer infolinii DOM to: 22 735 39 40.

Zlecenie na test może wystawić również lekarz, który przyjmuje pacjentów w placówkach Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub lekarz dyżurujący na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu (TPK).

Po wystawieniu zlecenia na test otrzymamy SMS z systemu eKolejka. W wiadomości znajdziemy propozycję miejsca i godziny pobrania wymazu. Można zaakceptować lub odrzucić zaproponowany termin i lokalizację. W drugim przypadku należy kliknąć w link, który jest podany w wiadomości z systemu eKolejka. Po kliknięciu zostaniemy przeniesieni do strony internetowej, gdzie można samodzielnie wskazać datę i miejsce pobrania wymazu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wariant Omikron - jakie daje typowe objawy?

COVID-19: przy zakażeniu wariantem Delta dominują inne objawy

Post-COVID: na jakie objawy powinni zwracać uwagę ozdrowieńcy

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.