Polskie startupy z obszaru medtech: już co drugie rozwiązanie jest oparte na sztucznej inteligencji

KM
opublikowano: 11-05-2022, 14:11

Prawie co drugi polski startup z obszaru medtech działa w sektorze AI/machine learning, co czwarte rozwiązanie dotyczy onkologii - wynika z raportu „Top Disruptors in Healthcare”, podsumowującego działalność ponad 100 startupów.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
47 proc. startupów zadeklarowało, że ich rozwiązanie działa w sektorze AI/machine learning - wynika z cząstkowych danych raportu.
iStock

Raport “Top Disruptors in Healthcare” jest coroczną inicjatywą realizowaną przez Polską Federację Szpitali we współpracy z zespołem Młodych Menedżerów Medycyny, a w tym roku również z zespołem ekspertów wZdrowiu. Jednym z jego głównych celów jest zebranie informacji o innowacyjnych rozwiązaniach dostępnych na rynku, a także pomoc w zawieraniu efektywnych partnerstw między startupami i firmami medycznymi a inwestorami, placówkami medycznymi i końcowymi klientami.

Wśród korzyści, które startupy biorące udział w raporcie odnoszą i deklarują, są: PR i marketing (32%), poszerzenie wiedzy o rynku startupów (36%), a także nawiązywanie kontaktów z partnerami biznesowymi (11%).

Znamy już cząstkowe wyniki tegorocznej edycji raportu na podstawie odpowiedzi ponad 100 startupów.

W jakich obszarach działają polskie startupy z sektora medtech

Do najczęstszych obszarów działania polskich startupów należą:

  • onkologia (24%),
  • kardiologia (22%),
  • medycyna rodzinna (20%).

Równie znaczącym i rosnącym w ostatnich latach obszarem jest psychiatria (19%), jako że zwiększa się zainteresowanie tym rynkiem i potrzeba Polaków w kwestii dbania o swoje zdrowie psychiczne. Wpływ na to mogła mieć m.in. pandemia COVID-19, która wzmagała poczucie odosobnienia w trakcie lockdownu.

W zeszłorocznej edycji raportu 55% badanych wskazywało telemedycynę jako główny obszar działań, a sztuczną inteligencję (45%) jako kolejny. Był to istotny przyrost w stosunku do roku 2020, kiedy to tylko 30% startupów deklarowało rozwijanie rozwiązania opartego na AI.

Dane te prezentują się interesująco w zestawieniu z tegoroczną edycją raportu, w której najwięcej startupów (47%) zadeklarowało, że ich rozwiązanie działa w sektorze AI/machine learning. W następnej kolejności wskazywały medical devices (39%), telemedycynę (37%) oraz samodzielną aplikację IT (35%). Wskazuje to na rosnącą popularność oferowania usług i produktów wspomaganych przez sztuczną inteligencję, co nie dziwi w obliczu gwałtownego zwiększania się dostępnych algorytmów AI na świecie – w ciągu ostatnich 5 lat liczba ta podniosła się aż 10 razy.

Z jakimi problemami mierzą się twórcy startupów medtech

Z podsumowania wynika, że za największy problem startupy uważają promocję i sprzedaż rozwiązania (41%) oraz znalezienie inwestora i finansowanie (35%). Ponad 20% spośród badanych wskazywało także na trudności w nawiązaniu współpracy zarówno ze stroną publiczną, jak i z organizacjami branżowymi, uczelniami i podmiotami leczniczymi.

Opracowany model biznesowy ma 96% startupów – nieco więcej niż w zeszłorocznej edycji (92%). Startupy, które opracowały już także swój model płatności, wskazują, że zamierzają oferować swój produkt bądź usługę w modelu subskrypcyjnym (41%) lub przy uwzględnieniu płatności jednorazowej (26%).

Startupy chcą współpracować z placówkami medycznymi

Od zeszłego roku nie zmieniło się znacząco zainteresowanie placówek medycznych współpracą ze startupami – choć trend ten spadł z 70% do 63%, to wciąż jest to najczęściej udzielana odpowiedź. W przyszłości może to przełożyć się na szybkość adaptowania nowych rozwiązań medycznych przez szpitale. Co więcej, świadczy to o otwartości placówek medycznych na wdrażanie innowacji. Jak wynika z Przeglądu „AI to nie Sci-Fi”, opublikowanego przez Polską Federację Szpitali we współpracy z Koalicją AI w zdrowiu i zespołem ekspertów wZdrowiu, rozwiązania medyczne, w tym startupów medycznych z raportu, już teraz są wdrożone w niektórych szpitalach i świetnie działają w praktyce. Co ciekawe, startupy znacznie częściej wskazywały na chęć nawiązania współpracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy właśnie z placówkami medycznymi (70%), a dopiero na drugim miejscu z inwestorami (64%).

Wzrosło finansowanie startupów

Największe różnice względem poprzednich edycji raportu pojawiły się w poziomie finansowania. W 2020 i 2021 r. najczęściej pozyskiwane przez startupy finansowanie było na poziomie 1-2 mln zł. Mogła mieć na to wpływ popularność programów grantowych, takich jak 01.01.02 POPW, czy też funduszy inwestycyjnych BRIdge Alfa. W tegorocznej edycji raportu, startupy najczęściej wskazywały, że ich finansowanie wynosiło 2-5 mln zł. To zaś może wskazywać na rozwój ich poziomu zaawansowania.

Regulacje prawne największą barierą w rozwijaniu produktów za granicą

Polskie startupy dostrzegają istotę ekspansji zagranicznej i prezentowania swojego rozwiązania również poza rodzimym rynkiem ochrony zdrowia – mimo że na trudność w nacjonalizacji produktu wskazywało aż 37% badanych. Choć ponad 50% startupów z raportu jeszcze nie jest obecna na rynkach zagranicznych, wskazują one, że mają to swoich planach. Zwracają też uwagę na największe bariery w rozwijaniu swojego produkty za granicą. Są nimi regulacje prawne (48%) oraz problemy z nawiązaniem kontaktów biznesowych (48%). Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że niemal 20% startupów z raportu z sukcesem oferuje swoje produkty za granicą i posiada już zarejestrowany przychód.

- Według wszystkich analiz, rośnie rozbieżność pomiędzy potrzebami w obszarze zdrowia a dostępnością konkretnych świadczeń i zasobów w Europie. Raport „Top Disruptors in Healthcare” świetnie zaś pokazuje, jak na te pilne potrzeby odpowiadają polscy innowatorzy. Już sam fakt, że krytycznym sektorem onkologii zajmuje się co czwarty startup, jest znamienny - ocenia Natalia Świrska-Załuska, Startup Program Manager, OVHcloud CEE. - W OVHcloud z uwagą śledzimy śmiałe wizje i pionierskie rozwiązania, które pomagają niwelować potężną lukę pomiędzy potrzebą a podażą. To więcej niż potrzebny raport.

Pełne wyniki „Top Disruptors in Healthcare” poznamy w czerwcu 2022

Są to wyniki cząstkowe raportu „Top Disruptors in Healthcare”. Z pozostałą częścią statystyk oraz końcowymi wynikami będzie można zapoznać się po oficjalnej publikacji raportu w czerwcu br. podczas międzynarodowej konferencji „AI w zdrowiu”. Partnerami głównymi raportu są: PZU Zdrowie, AstraZeneca, Google for Startups oraz OVHcloud. Partnerem wspierającym jest Kancelaria DZP.

Partnerem Medialnym raportu jest "Puls Medycyny“.

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.