POLMED o polityce serwisowej szpitali: tanio nie znaczy racjonalnie

oprac. maj
17-02-2016, 14:40

Racjonalne zarządzanie ograniczonymi zasobami to jedno z najważniejszych zadań menedżerów i dyrektorów szpitali. A jednym z najistotniejszych elementów zarządzania jest zapewnienie szpitalowi odpowiedniego programu polityki serwisowej, polegającego na zachowaniu proporcji pomiędzy podmiotami serwisowymi w zależności od stopnia skomplikowania aparatury medycznej.

Kadra zarządzająca szpitalem staje przed dylematem wyboru usługi serwisowej dla sprzętu: czy postawić na droższy, ale zapewniający najwyższą jakość i bezpieczeństwo  serwis autoryzowany, czy zadowolić się z pozoru tańszym serwisem nieautoyzowanym. Zdaniem Izby POLMED, odpowiedzią na to pytanie jest odpowiednie zbilansowanie różnych rodzajów serwisu, bez uszczerbku dla bezpieczeństwa pacjentów.

- Serwis autoryzowany nie zawsze jest droższy od nieautoryzowanego, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę całość kosztów, a więc „naprawę po naprawie” czy skrócenie żywotności urządzenia w wyniku nieprawidłowego serwisowania i napraw – mówi Janusz Szafraniec, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED.

Serwis autoryzowany to dobra jakość usługi, skrócenie czasu napraw, spełnianie norm ISO, dostęp do certyfikowanych przez producenta części zamiennych, dysponowanie odpowiednim zapleczem technicznym i diagnostycznym, dostęp do aktualizacji oprogramowania oraz wykształcony i stale szkolony personel. - Choć jednostkowy koszt przeglądów wykonywanych przez serwis autoryzowany może być wyższy, to jednak tańsze usługi serwisowe nie dają pewności, że zostaną należycie wykonane – dodaje prezes Szafraniec.

- Przy wyborze rodzaju serwisu trzeba na pierwszym miejscu postawić zdrowie i bezpieczeństwo pacjentów. Odpowiednio serwisowany sprzęt daje gwarancję prawidłowego funkcjonowania, a więc braku nieprzewidzianych zdarzeń mogących zagrozić życiu i zdrowiu ludzi -  mówi Witold Włodarczyk, dyrektor Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED. -  Nie wyobrażam sobie, by specjalistyczny sprzęt podtrzymujący życie powierzyć nieautoryzowanemu serwisowi. Ewentualne skutki źle wykonanej usługi bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu pacjenta – dodaje Włodarczyk.

Według Izby POLMED, zamawiający usługę serwisową powinien brać także pod uwagę także  bezpieczeństwo prawne szpitala i jego personelu (szpital może zwolnić się z odpowiedzialności przed roszczeniami,  jeśli udowodni, że z należytą starannością wybrał podmiot serwisujący).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Puls Medycyny

System ochrony zdrowia / POLMED o polityce serwisowej szpitali: tanio nie znaczy racjonalnie
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.