Polacy na szóstym miejscu w Europie razem z Norwegami

IKA
opublikowano: 02-11-2017, 00:00

Otyłość dotyczy aż 1/4 polskiego społeczeństwa, co daje nam szóstą lokatę wśród państw europejskich. Najwięcej ludzi otyłych jest w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Czechach. Najlepiej pod tym względem wypadają obywatele Serbii, Holandii i Danii.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Aż 23,2 proc. polskiej populacji wykazuje otyłość (spadek o 2 proc. w porównaniu z 2016 r.) — wynika z najnowszego Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego, opracowanego przez Economist Intelligence Unit (EIU) na zlecenie firmy DuPont. To o 1,7 proc. więcej niż średnia w Europie, która wynosi 21,5 proc. Najwięcej otyłych jest w Wielkiej Brytanii (27,3 proc.), Irlandii (25,5 proc.) i Czechach (23,8 proc.). Najmniej osób otyłych jest w Serbii (17,8 proc.), Holandii (18,6 proc.) i Danii (19 proc.). 

Pod względem odsetka osób otyłych Polska sytuuje się na równi z Norwegią, nieznacznie wyprzedza Rosję (23,1 proc.), Białoruś (22,2 proc.) i Węgry (22 proc.). 

W skali świata najwięcej otyłych ludzi mieszka w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Zmiany zwyczajów żywieniowych w ostatnich dekadach spowodowały, że 34,3 proc. tamtejszej populacji zmaga się z problemem otyłości. Podobny odsetek notuje się w pięciu państwach Rady Współpracy Zatoki Perskiej (Katar, Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska, Oman). Wynosi on 33,06 proc. Jedynie Bahrajn w tym regionie może pochwalić się prawidłowym wskaźnikiem (3,3 proc.). Problem z otyłością mają mieszkańcy Jordanii (31,5 proc.) i Turcji (29,3 proc.). Spośród krajów rozwiniętych najmniej otyłych mieszkańców ma Japonia (3,3 proc.). (IKA)

Rokowanie 

Nie jest łatwo utrzymać efekty

Tylko 20 proc. pacjentów udaje się długofalowo utrzymać efekt redukcji masy ciała, tj. utratę co najmniej 10 proc. wyjściowej masy ciała przez co najmniej rok — pokazują badania amerykańskie. Według danych z National Weight Control Registry, czynnikami decydującymi o długoterminowym sukcesie są:

  • regularna aktywność fizyczna,
  • kontynuowanie niskokalorycznej, niskotłuszczowej diety
  • jedzenie śniadań,
  • kontrola masy ciała (regularne ważenie się),
  • przestrzeganie zasad diety (w tym energetyczności, pór posiłków itp.),
  • reagowanie na niewielkie wzrosty masy ciała — niedopuszczanie do znacznego przyrostu.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: IKA

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.