PKPO: Przepisy o RDTL wymagają zmian

EG
opublikowano: 02-04-2019, 13:00

W ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych rozpatrywanych jest jedynie 30 proc. wniosków, konieczna jest nowelizacja ustawy – ocenia Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, która apeluje do Ministerstwa o ponowne uregulowanie kwestii dotyczących RDTL

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

To nie pierwszy apel Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych w sprawie nowelizacji przepisów o ratunkowym dostępie do leków. PKPO nie jest w swojej ocenie osamotnione. Obecny kształt procedury ratunkowego dostępu do technologii lekowych sprawia, że rozwiązanie nie spełnia swojego podstawowego celu i nie pomaga ciężko chorym w otrzymaniu niestandardowego leczenia – alarmował w sierpniu 2018 r. Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich. PKPO wskazuje, że już poprzedni szefowie resortu zdrowia zapowiadali zmiany w przepisach, ale nie poszły za tym konkretne działania.

„Pragniemy, aby ratunkowy dostęp do leków spełniał założony cel – a więc pomagał pacjentom w ratowaniu życia i zdrowia w szczególnie uzasadnionych klinicznie przypadkach, dla chorych którzy nie posiadają innej alternatywy. (…) Zwracamy również uwagę na fakt, iż w przypadku niektórych grup pacjentów z chorobami rzadkimi, naszym zdaniem dużo bardziej korzystne ekonomicznie byłoby stworzenie programów lekowych dla tych chorych, ponieważ daje to możliwość negocjowania ceny leku” – mówi Aleksandra Rudnicka, rzecznik PKPO.

Jakie są największe wady obecnie obowiązujących zapisów? W ocenie Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych to m.in. ryczałtowe finansowanie RDTL, zbytnie sformalizowanie procedury wymagające uzyskania zgody wielu podmiotów, uzależnienie udzielenia zgody od wniosku firmy farmaceutycznej czy wymóg uzyskania opinii konsultanta krajowego lub wojewódzkiego przy pierwszym wniosku, jak i każdej kontynuacji. 

PKPO postuluje następujące zmiany:

  • wydzielenie osobnego budżetu na RDTL;
  • Odstąpienie od obowiązkowej opinii AOTMIT – resort decyduje, czy jest potrzeba zasięgnięcia opinii AOTMiTu (tak jak w przypadku refundacji indywidualnej leków z importu docelowego – art. 39 ustawy refundacyjnej);
  • Zmiana kryteriów, jakimi się kieruje AOTMiT – kryteria powinny dotyczyć zasadności refundacji indywidualnej (ogólne kryteria refundacyjne dostosowane do analizy indywidualnego przypadku, a nie kwestii zasadności refundacji dla całej populacji);
  • Rekomendacja AOTMiTu w zakresie zasadności refundacji substancji czynnej (część kliniczna) powinna być ważna przez dłuższy okres, żeby nie było trzeba jej powtarzać (można by przyjąć analogiczne rozwiązanie jak w przypadku refundacji indywidualnej leków z importu docelowego – art. 39 ustawy refundacyjnej);
  • Wydanie zgody na RDTL nie powinno być uzależnione od tego, czy firma farmaceutyczna złoży wniosek o refundację.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Ograniczenia w ratunkowym dostępie do leków

Źródło: PKPO

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG

× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.