Phoenix Pharma wychodzi z Polski?

Marta Markiewicz
opublikowano: 27-04-2011, 00:00

Phoenix Pharma, jeden z liczących się na polskim dystrybutorów farmaceutycznych, chce wycofać się z działalności prowadzonej w Polsce. Jak nieoficjalnie dowiedział się „Puls Medycyny”, niemiecki dystrybutor przygotował już memorandum informacyjne, a spółkę badają potencjalni inwestorzy.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
„Do końca tego roku Phoenix Pharma może definitywnie wycofać się z polskiego rynku. Spółką, według informacji, jakie do mnie docierają, jest zainteresowanych od 3 do 5 inwestorów. Obecnie trwa due-dilligence” – powiedział „Pulsowi Medycyny” anonimowy rozmówca związany z sektorem hurtowym. Według naszych ustaleń, nie jest jeszcze pewne, czy Tamro Group (stanowiąca część koncernu Phoenix Group), zdecyduje się na sprzedaż całości Phoenix Pharma Polska, czy oddzielnie pozbywać się będzie segmentów: hurtowego, detalicznego (tworzonej od 2007 roku sieci blisko 40 aptek) oraz tzw. przedhurtu. Mimo prób, redakcji nie udało się skontaktować z władzami polskiego oddziału firmy.

Obecnie Phoenix Pharma Polska prowadzi w Polsce działalność dystrybucyjną z czterech centrów logistycznych w Poznaniu, Warszawie, Krakowie i Gdyni. Grupa Tamro jest wiodącym hurtownikiem farmaceutycznym w północnej Europie (Skandynawia, Finlandia i Kraje Bałtyckie), prowadzącym także działalność detaliczną w Norwegii, Estonii, na Litwie, Łotwie i w Polsce. Średni udział Tamro w sprzedaży hurtowej farmaceutyków na rynkach krajów nordyckich wynosi ok. 52 proc.


Dla Pulsu Medycyny wydarzenia z rynku komentuje Agnieszka Stawarska, analityk rynku farmaceutycznego PMR:

Phoenix Pharma, z udziałem na poziomie kilku procent w rynku dystrybucji do aptek, jest jednym z czołowych hurtowników na polskim rynku farmaceutycznym, chociaż plasuje się poza czołową piątką graczy. W ostatnich latach firma nie notowała jednak najlepszych wyników finansowych: przychody spadały w roku finansowym 2008/2009 i 2009/2010, w tych latach firma notowała również stratę netto. Do zalet firmy należy z pewnością baza około 1,6 tys. aptek-klientów, własna sieć apteczna licząca kilkadziesiąt placówek, a także prowadzony od marca 2010 r. program Apteka 1, jedyny na rynku farmaceutycznym w ramach którego punkty za zakupy zbierane są w oparciu o Program Payback.

Wydaje się, że przejęciem polskiego oddziału Phoenix Pharma mogą być zainteresowani czołowi polscy hurtownicy. Grupie Neuca ewentualna akwizycja pozwoliłaby umocnić swoją pozycję na polskim rynku dystrybucji do aptek, natomiast PGF i Farmacol dzięki przejęciu mogłyby zmniejszyć dystans do lidera.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Marta Markiewicz

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.