Osteoporoza: dieta na mocne kości

oprac. maj
opublikowano: 23-06-2016, 12:36

Co jeść, aby wzmocnić kości? Jakie produkty powinny znaleźć się w menu osoby chorej na osteoporozę?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

"Światowy Dzień Chorych na Osteoporozę to dobra okazja, aby po raz kolejny uświadomić pacjentom,  jak ważna jest profilaktyka, wczesne wykrycie przyczyn dolegliwości oraz zmiana stylu życia i przyzwyczajeń żywieniowych. Wszystko to daje ogromne szanse na uniknięcie niebezpiecznych skutków choroby, na którą nierzadko sami „pracujemy” przez całe życie" - mówi Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Flickr.com/PROBasheer Tome
Flickr.com/PROBasheer Tome

Co jeść, żeby wzmocnić kości? 

  • Produkty bogate w wapń: mleko, sery żółte, twarogi, także w wersji niskotłuszczowej, ryby tj. łosoś, makrela, sardynki, pieczywo, rośliny strączkowe np. soja, sezam, zielone warzywa liściaste.
  • Spore ilości witaminy D znajdziemy w tłustych rybach: makrela, sardynki, śledź, a także w maśle, jajach i we wzbogaconych w wapń płatkach śniadaniowych.
  • Produkty bogate w magnez to: kakao, orzechy, masło orzechowe, gorzka czekolada, kasze.
  • Fosfor dostarczymy organizmowi w: serach żółtych, orzechach, wątrobie, żółtkach jaj, rybach morskich, warzywach strączkowych.
  • Walcząc z zagrożeniami skutkującymi osteoporozą jemy pięć porcji owoców i warzyw dziennie.
  • Każdy posiłek powinien zawierać (do wyboru): pieczywo, płatki śniadaniowe, ziemniaki, kasze, makaron,
  • Unikamy soli, ponieważ zwiększa ilość wydalanego z moczem wapnia oraz produktów o wysokiej zwartości cukrów i tłuszczów np. ciastka, cukierki, słodycze, chipsy, napoje gazowane, ponieważ mają znikomą wartość odżywczą.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.