Opaski telemedyczne dla chorych po COVID-19. Mija termin składania wniosków na pilotaż programu

MS/PAP
opublikowano: 11-08-2021, 12:02

Tylko do 12 sierpnia placówki POZ mogą składać wnioski do pilotażowego programu opasek telemedycznych dla pacjentów po COVID-19 - wynika z komunikatu prasowego Ministerstwa Zdrowia.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Nabór placówek POZ do pilotażowego programu Ministerstwo Zdrowia uruchomiło 21 lipca. Program został wprowadzony na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 19 lipca 2021 r. w zakresie wykorzystania opasek telemedycznych w podstawowej opiece zdrowotnej.

Program adresowany jest do placówek POZ, które mają zawartą umowę z NFZ.
iStock

Badanie ma objąć tysiąc pełnoletnich pacjentów po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2, którzy z powodu choroby byli hospitalizowani lub u których stwierdzono zmiany w obrazie radiologicznym świadczące o zakażeniu wirusowym.

Do programu mogą przystąpić świadczeniodawcy mający umowy z NFZ

Jak podało wówczas MZ: "Program zakłada wykorzystanie opasek telemedycznych w warunkach domowych, do stałego pomiaru paramentów życiowych pacjenta, który przechorował COVID-19 oraz zapewnia możliwość zdalnego ich monitorowania".

Program adresowany jest do placówek POZ, które mają zawartą umowę z NFZ w zakresie świadczenia lekarza POZ. Te z nich, które są zainteresowane udziałem w programie pilotażowym, powinny złożyć wniosek do 12 sierpnia za pośrednictwem Platformy Obsługi Projektów Inwestycyjnych (POPI), znajdującej się pod adresem: e-inwestycje.mz.gov.pl. - informuje resort zdrowia.

Dostęp do platformy wymaga założenia konta poprzez profil zaufany, a do złożenia wniosku należy posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny.

Trzy etapy pilotażu

Ministerstwo Zdrowia przewiduje możliwość wyboru placówek z całego kraju, przy uwzględnieniu kolejności zgłoszeń i pod warunkiem dostarczenia formularza zawierającego listę pacjentów spełniających kryteria programu.

"Do działań finansowanych w ramach grantu należy prowadzenie monitoringu pacjentów używających opasek oraz wypełnienie ankiety za pośrednictwem platformy Domowej Opieki Medycznej (DOM). Za każdy tydzień monitoringu parametrów życiowych pacjenta placówka otrzyma 100 zł brutto" - przekazał resort.

Jak zapowiedziało Ministerstwo Zdrowia projekt będzie realizowany w trzech etapach (zakwalifikowanie placówek POZ do programu, wykonywanie świadczeń z wykorzystaniem opasek telemedycznych oraz ewaluacja programu pilotażowego). Realizacja projektów potrwa trzy miesiące i zakończy się nie później niż 16 listopada 2021 r. Program Opaska Telemedyczna powstał w ramach programu Domowej Opieki Medycznej.

Opaski mają monitorować stan zdrowia ozdrowieńców

Placówki, które zostaną zakwalifikowane do programu, otrzymają opaski telemedyczne, które następnie udostępnią ozdrowieńcom. Dzięki nim stan zdrowia pacjenta będzie monitorowany. Mierzone będzie jego tętno i saturacja, a w razie zagrożenia dla zdrowia dane będą przesyłane na platformę DOM. Opaska posiada przycisk SOS oznaczony alfabetem Braille’a, detektor upadku, lokalizację GPS i aGPS użytkownika, co pozwoli na identyfikację obszaru jego przebywania, jeśli system wykryje upadek bądź pacjent naciśnie guzik alarmowy. Z kolei personalny asystent głosowy poinformuje go o konieczności zażycia leków oraz o uruchomieniu, naładowaniu i rozładowaniu opaski.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Opaski telemedyczne dla pacjentów po COVID-19: rusza program pilotażowy

Dr Kołtowski: trzeba upowszechnić narzędzia telemedyczne w systemie

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.