Odżywianie a jakość i ilość snu

IKA
opublikowano: 11-02-2013, 14:23

41 proc. Polaków przynajmniej raz w tygodniu śpi krócej niż sześć godzin na dobę. Z badań amerykańskich naukowców wynika, że osoby niewyspane spożywają nawet 550 kcal więcej w ciągu doby. Stąd łatwo o błędne koło niedostatku snu i przybierania na wadze, które można zatrzymać dzięki zmianie nawyków żywieniowych.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

„To jakie produkty, kiedy i w jakich ilościach spożywamy w ciągu dnia ma bardzo duży wpływ na szybkość zasypiania, jakość snu oraz stan organizmu po przebudzeniu” – mówi Agnieszka Piskała, starszy specjalista ds. żywienia w Nestlé Polska SA.

Osoby, które mają problemy z zasypianiem, powinny zwrócić uwagę na to, co jedzą wieczorem. Oto produkty, które pomagają spokojnie zasnąć.
Mleko i mięso drobiowe. Zawierają tryptofan, aminokwas, z którego powstaje serotonina – hormon, który pomaga się zrelaksować i ułatwia zasypianie.
Banany. Zawierają łatwo przyswajalne węglowodany, które dają uczucie sytości i jednocześnie nie przeciążają żołądka. Dodatkowo banan wpływa na wydzielanie metioniny, hormonu, który sygnalizuje organizmowi „pora iść spać”.
Melisa. Napar z tego zioła ma właściwości uspokajające i wyciszające, jest więc szczególnie polecany osobom, które nie mogą wieczorem zasnąć ze względu na nadmiar stresu.

Co nie służy spokojnemu snu? Jedzenie wieczorem ciężkostrawnych, smażonych i tłustych potraw. Podobnie jak ostro doprawionych – większość przypraw ma właściwości pobudzające, a w związku z tym utrudnia wieczorne wyciszenie. „Czasem wypicie ostatniej kawy czy herbaty o godz. 17 może sprawić, że noc będzie bezsenna. Zawarte w nich kofeina i teina podnoszą ciśnienie i mobilizują do aktywnego działania. W ten sam sposób na ośrodkowy układ nerwowy wpływają napoje energetyczne, które oprócz kofeiny zawierają pobudzającą taurynę i/lub guaranę. Problemy z zasypianiem może również nasilić wypite wieczorem ciepłe kakao i produkty zawierające je w swoim składzie. Obecna w kakao substancja aktywna, teobromina, również działa pobudzająco” – przestrzega Agnieszka Piskała.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: IKA

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.