NSA: Decyzja RPP w sprawie naruszenia zbiorowych praw pacjentów była zasadna
Naczelny Sąd Administracyjny po raz kolejny potwierdził zasadność decyzji Rzecznika Praw Pacjenta dotyczącej naruszenia zbiorowych praw pacjentów przez jedną z warszawskich przychodni. "Spośród 52 tego typu spraw, które jak dotąd zostały prawomocnie ocenione przez sądy administracyjne, uchylonych (w części lub całości) zostało jedynie pięć decyzji" - poinformowało Biuro Rzecznika Praw Pacjenta.
W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec ustalił, że rejestrator medyczny jednej z przychodni w Warszawie, będący zarazem jej kierownikiem, zachowywał się wobec pacjentów w niestosowny sposób, używając słów powszechnie uważanych za wulgarne bądź obraźliwe. Wypraszał także pacjentów z przychodni, gdy nie wykonywali jego poleceń. Rejestrator nie tylko zachowywał się arogancko, ale również zbierał wywiad chorobowy i dokonywał kwalifikacji dotyczącej przyjęcia pacjentów przez lekarzy. Odmówił nawet rejestracji do lekarza 100-letniemu pacjentowi.

Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że praktyka ta naruszała zbiorowe prawa pacjentów, w związku z czym nakazał przychodni jej zaniechanie oraz zamieszczenie przeprosin dla pacjentów na głównej stronie lokalnego serwisu internetowego.
Przychodnia odwołała się od jego decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 29 czerwca 2018 r. (sygn. akt VII SA/Wa 824/18) oddalił jej skargę. Wskazał przy tym, że poszanowanie godności (art. 20 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta) stanowi jedno z podstawowych praw pacjentów. Wykonanie obowiązków wynikających z tego prawa obciąża podmiot leczniczy. Przychodnia obsługująca pacjentów jest zobowiązana do dołożenia szczególnej staranności i cierpliwości w kontaktach z nimi. Są to niejednokrotnie osoby nie tylko poważnie chore, ale również znajdujące się w podeszłym wieku.
Na wyrok WSA przychodnia złożyła jeszcze skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z 20 marca 2019 r. (sygn. akt II OSK 3727/18) ją oddalił, przyznając tym samym rację Rzecznikowi Praw Pacjenta.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: MMD