Nowy algorytm zbierania wywiadu dla dyspozytorów medycznych

KM, PAP
opublikowano: 11-09-2019, 15:44

Ministerstwo Zdrowia opracowało algorytm zbierania wywiadu przez dyspozytora medycznego. Obejmuje on m.in. listy pytań, jakie dyspozytor powinien zadać osobie dokonującej zgłoszenia w określonych przypadkach.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Obwieszczenie, opublikowane 9 września 2019 r. w Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia, zawiera procedurę ogólną dotyczącą m.in. przedstawienia się dyspozytora, określenia adresu zdarzenia, potwierdzenia numeru telefonu osoby dzwoniącej, ustalenia, co się stało i określenia stanu osoby, której dotyczy wezwanie.

Zobacz więcej

https://pixabay.com/pl/users/AKuptsova-1176597/

W obwieszczeniu znalazły się również szczegółowe wytyczne postępowania dla dyspozytora dotyczące określonych przypadków medycznych:

  • alergii,
  • bólu brzucha,
  • bólu głowy,
  • bólu w klatce piersiowej,
  • bólu kręgosłupa i pleców,
  • ciąży, porodu i poronienia,
  • cukrzycy,
  • drgawek,
  • duszności,
  • krwotoku i krwawienia,
  • pacjenta leżącego,
  • utraty przytomności,
  • oparzenia,
  • wyziębienia, hipotermii,
  • paraliżu i bełkotliwej mowy,
  • porażenia prądem lub piorunem,
  • problemów kardiologicznych,
  • urazów, obrażeń,
  • wysokiego ciśnienia tętniczego,
  • tonięcia,
  • wypadków komunikacyjnych,
  • zaburzeń psychicznych,
  • nagłego zatrzymania krążenia,
  • zachłyśnięcia, ciała obcego w drogach oddechowych,
  • zatrucia,
  • zasłabnięcia,
  • złego samopoczucia,
  • pacjenta pediatrycznego,
  • wypadku nurkowego, dekompresyjnego,
  • odmowy przyjęcia zgłoszenia.

Jak informowało w przeszłości Ministerstwo Zdrowia, konieczność stworzenia takiej regulacji prawnej wynika z faktu, że funkcjonujące dotąd algorytmy, opracowywane przez różne środowiska, nie miały całkowicie jednolitego charakteru.

"Wierzymy, że ujednolicony sposób zbierania wywiadu o miejscu zdarzenia, o osobie poszkodowanej, spowoduje, że zespoły będą dysponowane zgodnie z potrzebami" – przekonywała wiceminister zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko.

Procedura ogólna

1) przedstaw się: „Ratownictwo Medyczne, dyspozytor (kod dyspozytora medycznego), słucham?”

2) uzyskaj dane adresowe:

a) w przypadku zgłoszenia z 999:

Poproś o podanie adresu miejsca zdarzenia (województwo, powiat, gmina, miejscowość, ulica, numer budynku, numer mieszkania, ewentualnie charakterystyczne punkty/obiekty lokalizacyjne, współrzędne geograficzne).

b) w przypadku połączenia z 112:

Potwierdź/Zweryfikuj adres miejsca zdarzenia zawarty w formatce przesłanej przez operatora numerów alarmowych.

3) potwierdź numer telefonu, z którego dzwoni osoba wzywająca

4) ustal, co się stało; czy w miejscu zdarzenia jest bezpiecznie? kogo dotyczy zgłoszenie (dorosły/dziecko)? ile jest osób poszkodowanych?

5) określ stan osoby, której wezwanie dotyczy:

a) czy jest przytomna?

b) czy się porusza? czy otwiera oczy? czy nawiązuje kontakt słowny? czy reaguje na ból?

c) czy oddycha?

d) czy oddycha inaczej niż zwykle? czy unosi się klatka piersiowa?

Jeśli NIEPRZYTOMNY I NIE ODDYCHA:

Przyjmij zgłoszenie i przekaż formatkę do dyspozytora medycznego wysyłającego. Jednocześnie poinformuj osobę wzywającą o przyjęciu zgłoszenia „Zgłoszenie przyjęte proszę czekać na przyjazd zespołu ratownictwa medycznego”, PRZEJDŹ DO PROCEDURY NAGŁE ZATRZYMANIE KRĄŻENIA i prowadź dalszą rozmowę.

Jeśli NIEPRZYTOMNY I ODDYCHA:

Przyjmij zgłoszenie i przekaż formatkę do dyspozytora medycznego wysyłającego. Jednocześnie poinformuj osobę wzywającą o przyjęciu zgłoszenia „Zgłoszenie przyjęte proszę czekać na przyjazd zespołu ratownictwa medycznego”, PRZEJDŹ DO PROCEDURY NIEPRZYTOMNY i prowadź dalszą rozmowę.

Jeśli PRZYTOMNY – WYBIERZ WŁAŚCIWĄ PROCEDURĘ.

Przykładowa procedura przyjęcia zgłoszenia - ból brzucha

1) postępuj zgodnie z OGÓLNĄ PROCEDURĄ PRZYJĘCIA ZGŁOSZENIA;

2) jeśli PRZYTOMNY – zbierz wywiad medyczny:

a) gdzie boli?

b) od kiedy boli? – w jakich okolicznościach pojawił się ból? (np. uraz, wysiłek, posiłek, alkohol). Jeśli pacjentem jest kobieta – ostatnia menstruacja, rozważ ciążę, poród, gwałt.

c) czy ból promieniuje? jeżeli tak, to gdzie?

d) czy wymiotuje? – jeśli tak, od kiedy i ile razy? jaką treścią (np. treścią fusowatą, kałową, krwią)?

e) kolor, wilgotność, wygląd powłok skórnych – np. spocony, blady, wybroczyny.

Rozważ przyjęcie zgłoszenia. Jeśli przyjmiesz zgłoszenie, przekaż formatkę do dyspozytora medycznego wysyłającego. Jednocześnie poinformuj osobę wzywającą o przyjęciu zgłoszenia: „Zgłoszenie przyjęte, proszę czekać na przyjazd zespołu ratownictwa medycznego” i prowadź dalszą rozmowę.

f) czy wypróżnia się? – jeśli nie, kiedy było ostatnie wypróżnienie (określ ilość, rodzaj, występowanie krwi, czarny/smolisty stolec)?

g) czy odchodzą gazy? – jeśli nie, od kiedy?

h) czy oddaje mocz? czy są problemy z oddawaniem moczu (dolegliwości, krew w moczu)?

i) czy przyjmuje płyny?

j) czy była mierzona temperatura? jeśli tak, to jaka jest jej wartość?

k) czy w ostatnim czasie przebywał w krajach tropikalnych?

l) czy przyjmował leki p/bólowe lub rozkurczowe? – jakie i kiedy? czy nastąpiła poprawa?

m) na co choruje? – od kiedy? czy przyjmuje leki? czy był operowany w obrębie jamy brzusznej?

n) czy występują inne objawy niepokojące osobę wzywającą?

Rozważ przyjęcie zgłoszenia. Jeśli przyjmiesz zgłoszenie, przekaż formatkę do dyspozytora medycznego wysyłającego. Jednocześnie poinformuj osobę wzywającą o przyjęciu zgłoszenia: ”Zgłoszenie przyjęte, proszę czekać na przyjazd zespołu ratownictwa medycznego. W przypadku zmiany stanu pacjenta proszę o ponowny kontakt”.

Jeśli stwierdzasz brak nagłego stanu zagrożenia zdrowotnego lub jest to połączenie informacyjne, PRZEJDŹ DO PROCEDURY ODMOWY PRZYJĘCIA ZGŁOSZENIA.

PAMIĘTAJ O:

1) zawale mięśnia sercowego – maska brzuszna

2) tętniaku aorty brzusznej

3) ciąży pozamacicznej

4) chorobie wrzodowej

5) kamicy (pęcherzyka żółciowego, układu moczowego)

6) chorobach trzustki

7) przepuklinie.

Źródło: dziennikmz.mz.gov.pl

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: KM, PAP

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.