Nowe warianty genetyczne predestynujące do raka piersi

MM
opublikowano: 06-02-2015, 09:37

Międzynarodowy zespół badaczy- pod wodzą naukowców z londyńskiego Instytutu Cancer Research- znalazł dwa nowe warianty genetyczne mogące predestynować kobiety do zachorowania na raka piersi.

Nowo odkryte warianty genetyczne mogą przynieść rozwój kolejnych badań nad terapiami, a także być jednym z czynników uwzględnianych w badaniach przesiewowych- podaje portal MNT.

Foto: Flickr (CC BY 2.0) Ed Uthman

Prace opublikowano na łamach czasopisma Human Molecular Genetics i jest analizą genetyczną populacji 86 tys. kobiet pochodzenia europejskiego, 12 ty. pochodzenia azjatyckiego oraz 2 tys. pochodzenia afrykańskiego- blisko połowa spośród wszystkich uczestniczek miała zdiagnozowanego raka piersi.

Analizy genertyczne wskazały, że zwiększone ryzyko raka odnotowano w momencie wystąpienia polimorfizmy jednego z genów - chodzi o Klf4, który jest jednym z tych odpowiedzialnych za kontrolę wzrostu i podziału komórek. Warianty genetyczne, jakie mogą przyczyniać się do rozwoju nowotworów oznaczone są symbolami rs10816625 i rs13294895. Okazuje się, że u kobiet posiadających wariant
rs10816625 ryzyko zachorowania na raka piersi w stosunku do pacjentek nie posiadających go wynosi 12 proc. Natomiast dla wariantu rs13294895 jest nieco niższe i szacuje się go na 9 proc.

Komentując wyniki prac zespołu dr Nick Or podkreślił na łamach portalu MNT, że badania dokładają kolejną cegiełkę do już poznanych czynników nowotworów. W ocenie naukowca możliwe najszerszej poznanie czynników predestynujących do nowotworów może okazać się niezbędne w projektowaniu strategii zapobiegawczych i działań profilaktycznych.

Onkologia