Nowa piramida zdrowego żywienia: jakie zmiany?

maj
opublikowano: 21-01-2016, 10:00

Mamy nową piramidę zdrowego żywienia, opracowaną przez Instytut Żywności i Żywienia i zgodną z ostatnimi wytycznymi WHO. Co się zmieniło?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

U podstawy nowej piramidy znalazła się aktywność ruchowa (dlatego też i nazwa piramidy brzmi inaczej: piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej). Na drugie miejsce (będące jednocześnie pierwszym zajmowanym przez produkty spożywcze) awansowały warzywa i owoce, wyżej są produkty zbożowe, następnie nabiał, w małych ilościach mięso, ryby, jajka. Na szczycie piramidy znalazły się orzechy i oleje.

Zobacz więcej

mat. IŻiŻ

"Nowa piramida IŻŻ wraz z 10 zasadami i opisem jest najprostszym, krótkim i zwięzłym sposobem wyrażenia zasad prawidłowego żywienia. Wiedza o żywności, żywieniu,  oraz ich wpływie na nasze zdrowie jest dziś ogromna, podlega też stałej ewolucji i zmianom. Dlatego i nasza piramida co pewien czas poddawana jest pewnym modyfikacjom. Myślą przewodnią aktualnej piramidy jest: mniej cukru, soli i tłuszczu, więcej błonnika" - mówi prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Ważną zmiana jest umieszczenie w piramidzie ziół: służą nie tylko poprawie smaku, ale i dostarczają wielu prozdrowotnych składników. 

Do nowej piramidy żywienia specjaliści IŻŻ dołączyli swoje wytyczne.

Zasady zdrowego żywienia związane z nową piramidą zdrowego żywienia (IŻŻ)

1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godziny).

2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę tego, co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach:3/4 warzyw i 1/4 owoców.

3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.

4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem i częściowo - serem.

5. Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0.5 kg/tyg.) Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.

6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.

7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).

8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół - mają cenne składniki i poprawiają smak.

9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1.5. l dziennie.

10. Nie spożywaj alkoholu.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: maj

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.