Nowa groźna bakteria w jamie ustnej

• Iwona Kazimierska
opublikowano: 27-02-2012, 00:00

Naukowcy z Instytutu Mikrobiologii Medycznej Uniwersytetu w Zurychu zidentyfikowali w ludzkiej jamie ustnej nową bakterię. Nazwali ją Streptococcus tigurinus. Gdy dostanie się ona do krwioobiegu, może wywoływać choroby serca i zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych.

Bakterię wyizolowano z krwi pacjentów z zapaleniem wsierdzia, opon mózgowo-rdzeniowych i kręgosłupa. Przypomina inne szczepy paciorkowców, które występują w jamie ustnej, i własnie to podobieństwo spowodowało, że do tej pory nie została wykryta. Bakteria łatwo się przenosi do krwiobiegu przez krwawiące dziąsła, ale badacze ustalają jeszcze inne drogi zakażenia.

Szefowa zespołu badaczy dr Andrea Zbinden na łamach „International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology” zauważyła, że Streptococcus tigurinus ma naturalny potencjał do wywoływania ciężkiej choroby. Konieczne są dalsze badania, które pozwolą prześledzić jej rozpowszechnianie się i ocenić ryzyko z tym związane.

Źródło: Int. J. Syst. Evol. Microbiol. 2012, 21 lutego online first.

Podpis: Iwona Kazimierska