Nim wyruszysz na stok, sprawdź swoją kondycję

  • Iwona Kazimierska
18-01-2018, 15:34

30 proc. Polaków deklaruje, że umie jeździć na nartach, a 11 proc. przynajmniej raz w roku zakłada narty i wyrusza na stok. Wielu fanów zimowego szaleństwa zapewne przygotowało już swój sprzęt, ale czy zadbało o odpowiedni trening przygotowujący organizm na nadchodzący wysiłek?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Niestety wciąż wielu miłośników sportów zimowych zapomina o roli, jaką odgrywa przygotowanie organizmu na białe szaleństwo. Jak podkreślają eksperci, dobra kondycja i duża sprawność mięśni pozwolą czerpać radość z zimowego sezonu pełnymi garściami, dlatego właściwy trening organizmu jest niezwykle ważny.

„To jak wcześnie zacząć przygotowania, zależy od wielu czynników, jednak przede wszystkim od stylu życia. Osoba prowadząca mało aktywny tryb życia, której ciało nie jest przyzwyczajone do wysiłku, treningi powinna zacząć nawet trzy miesiące przed wyjazdem. Zalecane są wówczas lekkie treningi, pozwalające rozruszać stawy, wzmocnić mięśnie i poprawić wydolność organizmu. W tym celu świetnie sprawdzają się jogging, fitness, jazda na rowerze. Osobie prowadzącej aktywny tryb życia, wystarczą regularne treningi miesiąc przed szusowaniem. Szczególną uwagę należy zwrócić na stawy kolanowe i skokowe oraz mięśnie kończyn dolnych, ponieważ to one są najbardziej narażone na uraz” – tłumaczy lek. Robert Jopowicz, specjalista ortopedii i traumatologii ruchu z Rehasport Clinic w Szpitalu Medicover.

Określenie, w jakiej kondycji jest nasz organizm, na ile sprawne są nasze stawy i mięśnie oraz którym partiom ciała należy poświęcić najwięcej uwagi, nie jest proste. Dlatego warto się oddać w ręce specjalistów, którzy podpowiedzą, nad czym należy popracować.

„Zachęcamy pacjentów, aby przed wyjazdem na narty czy snowboard wykonali dodatkowe badania, dzięki którym się upewnią się, na ile ich organizm jest przygotowany do wzmożonego wysiłku. Takie badanie składa się z czterech części: szczegółowego wywiadu z pacjentem,na podstawie którego możemy poznać, jaki tryb życia prowadzi, czy jest osobą aktywną fizycznie, czy przeszedł kontuzje, poważne urazy. Kolejny krok to sprawdzenie siły i wytrzymałości mięśni, a następnie pomiar zakresu ruchu w stawach. Ostatnią częścią badania jest ocena pracy nóg podczas wykonywania ćwiczeń symulujących jazdę na nartach/snowboardzie. Po wykonaniu badania pacjent otrzymuje szczegółowy raport, podsumowujący badanie wraz z analizą wyników. Na podstawie uzyskanych wyników, możemy stworzyć indywidualny program treningowy” – tłumaczy lek. Robert Jopowicz.

Już na stoku często zapominamy o rozgrzewce. Tymczasem przygotowanie organizmu bezpośrednio przed wysiłkiem fizycznym obniża znacząco ryzyko wystąpienia kontuzji, ale również pozwala czerpać więcej przyjemności i satysfakcji ze zjazdu.

„Pamiętajmy o rozgrzewce mięśni tułowia, pleców i ramion, jednak najbardziej skupmy się na rozgrzaniu wszystkich partii nóg i rozruszaniu stawów. Ćwiczenia poświęcone danej partii mięśni powinny przypominać pracę, jaką wykonują one w czasie zjazdu” – mówi lek. Robert Jopowicz.
 
Indywidualne przygotowanie motoryczne jest najlepszą prewencją kontuzji i urazów, oczywistym jednak jest, że nie wszystkim kontuzjom można zapobiec. Dlatego gdy dojdzie do urazu, warto wiedzieć, co zrobić i do kogo się zgłosić.

Bezpośrednio po urazie należy odciążyć kończynę. Schładzanie okolicy urazu, np. woreczkiem z lodem, będzie działało przeciwbólowo i przeciwobrzękowo. Najlepiej schładzać nie bezpośrednio na skórę, a przez cienki materiał, co 2-3 godz. przez 15-20 min. W miarę możliwości należy unieruchomić kończynę oraz koniecznie udać się na konsultację do ortopedy. Ostatnie lata to ogromny postęp w obszarze ortopedii zajmującej się urazami sportowymi szczególnie rozwoju artroskopowych małoinwazyjnych technik operacyjnych. Po urazie stawu kolanowego wskazana jest szybka diagnostyka, ponieważ w przypadku niektórych nowych metod leczenia (jak naprawa więzadła krzyżowego metodą „internal bracing”) istotną rolę odgrywa czas od urazu.

Warto pamiętać, że sporty zimowe są jednymi z najbardziej urazogennych dyscyplin, w których ogromną rolę stanowią dobra wydolność i kondycja, kontrola ruchów i koordynacja. Urazy, których możemy nabawić się na stoku, nierzadko prowadzą do poważnych powikłań, z którymi borykamy się przez miesiące, a nawet lata, dlatego warto nie lekceważyć właściwego przygotowania oraz zachować czujność i bezpieczeństwo na stoku.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: IKA

Puls Medycyny
Ortopedia / Nim wyruszysz na stok, sprawdź swoją kondycję
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.