Niezbędnik Pacjenta ma usprawnić wizytę u lekarza

MMD
opublikowano: 17-10-2018, 14:49

Pod patronatem Ministerstwa Zdrowia 16 października ruszyła akcja edukacyjna, mająca na celu podkreślenie wagi zaangażowania pacjenta w proces leczenia. W ramach kampanii, która realizowana jest przez Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty PASMI oraz Fundację Obywatele Zdrowo Zaangażowani (FOZZ), przygotowano konkretne narzędzie, które usprawni wizytę lekarską oraz wpłynie pozytywnie na jej przebieg i jakość.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Tym narzędziem jest Niezbędnik Pacjenta, przygotowany w wersji elektronicznej do pobrania, a w wersji drukowanej wkrótce ma być dostępny w przychodniach. Pomoże on pacjentom przygotować listę przyjmowanych leków (wraz m.in. z opisem dawkowania czy substancji czynnej), co będzie nie tylko ułatwieniem pracy lekarza, ale jednocześnie zaoszczędzi jego czas na czynności szczególnie istotne z punktu widzenia pacjenta.

„Lekarze rodzinni w Polsce przyjmują z nadzieją i wspierają wszystkie proste, prospołeczne działania edukacyjne dla seniorów i nie tylko, takie jak Niezbędnik Pacjenta. Rady i wskazówki dotyczące leków, komunikacji lekarz – pacjent są bardzo cennymi narzędziami w ochronie zdrowia, ale przede wszystkim pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa i skuteczności leczenia” – stwierdził Michał Sutkowski, prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych. 

Przeciętna wizyta u lekarza trwa 20 minut, z czego średnio aż 16 minut lekarz poświęca na czynności organizacyjne. Tymczasem pacjenci w dobie starzejącego się społeczeństwa i coraz większej ilości przyjmowanych leków odczuwają potrzebę poświęcenia im więcej uwagi przez lekarza. Ponad 90 proc. lekarzy uważa, że pacjent również powinien przeznaczyć trochę czasu na przygotowanie się do wizyty.

35,5 proc. pacjentów nie zapoznaje się ze swoimi prawami i obowiązkami, ponieważ nie mają świadomości ich istnienia. Akcja edukacyjna mająca za zadanie upowszechnienie Niezbędnika Pacjenta ma na celu również podnoszenie świadomości, co pozwoli zrozumieć pacjentowi, że jest on w procesie leczenia partnerem lekarza, a poprzez swoje zaangażowanie może mieć realny wpływ na jego efektywność.

„Jednym z podstawowych praw pacjenta jest prawo do rzetelnej, zrozumiałej informacji o jego stanie zdrowia, przebiegu leczenia i przyjmowanych lekach. Uzyskanie przez pacjenta właściwej informacji w tym zakresie wpływa na możliwość jego faktycznego współuczestnictwa w podejmowanych decyzjach medycznych. Pacjent zawsze powinien zostać poinformowany w sposób przystępny, a przede wszystkim zrozumiały, bo jest to przymiot świadomej zgody. Niestety nie zawsze to prawo jest w pełni przestrzegane. Dlatego każde działanie edukacyjne, które pomaga pacjentowi w przestrzeganiu zaleceń lekarza i odpowiednim stosowaniu leków, takie jak Niezbędnik Pacjenta, jest niezwykle cenne” - ocenił Grzegorz Błażewicz, zastępca rzecznika praw pacjenta.

Niezbędnik Pacjenta będzie wkrótce dostępny na stronie internetowej PASMI https://pasmi.pl/ a także na stronach FOZZ http://www.obywatelezz.pl/ oraz https://pl-pl.facebook.com/obywatelezz/

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MMD

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
Zdrowie publiczne / Niezbędnik Pacjenta ma usprawnić wizytę u lekarza
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.