Niesłyszący mogą skorzystać z wideoporady. MZ wprowadza tłumacza języka migowego
aktualizacja: 16-02-2022, 13:05
Ministerstwo Zdrowia wprowadza nową istotną funkcjonalność na teleplatformie pierwszego kontaktu (TPK). To usługa tłumacza języka migowego. Dzięki niej osoby niesłyszące i niedosłyszące będą mogły skorzystać z teleporady.

Usługę tłumacza świadczy Oddział Mazowiecki Polskiego Związku Głuchych.
Osoby głuche mają możliwość umówienia się na wideoporadę lekarską, która jest tłumaczona przez profesjonalnych tłumaczy polskiego języka migowego. W wideorozmowie na żywo uczestniczy pacjent, lekarz lub pielęgniarka oraz tłumacz języka migowego.
Jak skorzystać z wideoporady?
Osoba niesłysząca lub niedosłysząca, która chciałaby skorzystać z porady na TPK musi wypełnić formularz dostępny na stronie internetowej Domowej Opieki Medycznej i zaznaczyć pole “Tak” przy opcji “Konsultacja w języku migowym”. Po wypełnieniu otrzyma SMS– em i na adres e-mail link do wideorozmowy. Po jego uruchomieniu pojawi się ekran z widocznym tłumaczem.
Usługa tłumacza dostępna jest we wszystkich godzinach funkcjonowania TPK, tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia, w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.
Kiedy można skorzystać z wideoporady na TPK?
Wideoporada na TPK udzielana jest poza godzinami pracy POZ. Skorzystać z niej w sytuacji:
- nagłego zachorowania, którego objawy dotykają osobę poza godzinami pracy POZ
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia
- gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia pacjenta.
Kontaktując się z TPK, pacjent otrzyma poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie telekonsultacji. Może uzyskać poradę medyczną, e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
Można sprawdzić, jak skorzystać z usługi tłumacza
Aby ułatwić osobom głuchym lub niedosłyszącym nawiązanie połączenia z obsługą tłumacza na stronie Ministerstwa Zdrowia, pod informacją dotyczącą nowej funkcjonalności w TPK został zamieszczony film instruktażowy.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Dr Piskorz-Ogórek: teleporada w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej to sprawdzone rozwiązanie
Min. Goławska: NFZ utworzył Teleplatformę Pierwszego Kontaktu
Źródło: Puls Medycyny