Niesłyszący mogą skorzystać z wideoporady. MZ wprowadza tłumacza języka migowego

  • Marzena Sygut
opublikowano: 16-02-2022, 12:59
aktualizacja: 16-02-2022, 13:05

Ministerstwo Zdrowia wprowadza nową istotną funkcjonalność na teleplatformie pierwszego kontaktu (TPK). To usługa tłumacza języka migowego. Dzięki niej osoby niesłyszące i niedosłyszące będą mogły skorzystać z teleporady.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Osoby niesłyszące lub niedosłyszące od lutego mogą korzystać z teleporady. Resort wprowadził usługę tłumacza migowego
FOT. iStock

Usługę tłumacza świadczy Oddział Mazowiecki Polskiego Związku Głuchych.

Osoby głuche mają możliwość umówienia się na wideoporadę lekarską, która jest tłumaczona przez profesjonalnych tłumaczy polskiego języka migowego. W wideorozmowie na żywo uczestniczy pacjent, lekarz lub pielęgniarka oraz tłumacz języka migowego.

Jak skorzystać z wideoporady?

Osoba niesłysząca lub niedosłysząca, która chciałaby skorzystać z porady na TPK musi wypełnić formularz dostępny na stronie internetowej Domowej Opieki Medycznej i zaznaczyć pole “Tak” przy opcji “Konsultacja w języku migowym”. Po wypełnieniu otrzyma SMS– em i na adres e-mail link do wideorozmowy. Po jego uruchomieniu pojawi się ekran z widocznym tłumaczem.

Usługa tłumacza dostępna jest we wszystkich godzinach funkcjonowania TPK, tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia, w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.

Kiedy można skorzystać z wideoporady na TPK?

Wideoporada na TPK udzielana jest poza godzinami pracy POZ. Skorzystać z niej w sytuacji:

  • nagłego zachorowania, którego objawy dotykają osobę poza godzinami pracy POZ
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia
  • gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia pacjenta.

Kontaktując się z TPK, pacjent otrzyma poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie telekonsultacji. Może uzyskać poradę medyczną, e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Można sprawdzić, jak skorzystać z usługi tłumacza

Aby ułatwić osobom głuchym lub niedosłyszącym nawiązanie połączenia z obsługą tłumacza na stronie Ministerstwa Zdrowia, pod informacją dotyczącą nowej funkcjonalności w TPK został zamieszczony film instruktażowy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dr Piskorz-Ogórek: teleporada w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej to sprawdzone rozwiązanie

Min. Goławska: NFZ utworzył Teleplatformę Pierwszego Kontaktu

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.