Niehormonalne sposoby na uderzenia gorąca

MAT
opublikowano: 23-09-2015, 12:26

Panel ekspertów z North American Menopause Society (NAMS) sprawdził skuteczność i bezpieczeństwo niewykorzystujących hormonów metod pomocy w przypadku ataków gorąca towarzyszących menopauzie. Istnieje kilka sposobów, które rekomendują.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Według przytaczanych przez ekspertów statystyk od 50 do 80 proc. kobiet w okresie menopauzy korzysta z różnych, niehormonalnych sposobów radzenia sobie z napadami gorąca.

"Wiele kobiet próbuje jednej rzeczy po drugiej i mijają miesiące, zanim trafią na coś, co im rzeczywiście pomaga" - opowiada jedna z ekspertek dr Janet S. Carpenter.

Na łamach pisma "Menopause", autorzy pracy "Nonhormonal management of menopause-associated vasomotor symptoms" opisują wyniki badania, w którym przejrzeli dostępne dane na temat różnych podejść terapeutycznych.

Według nich istnieją silne dowody na działanie niektórych niefarmakologicznych metod. Badacze polecają terapię poznawczo-behawioralną, włączającą do leczenia techniki relaksacyjne, higienę snu i naukę pozytywnego podejścia do związanych z menopauzą wyzwań. Skuteczna ma być też... hipnoza kliniczna.

Istnieją też słabsze przesłanki mówiące, że pomagają: redukcja wagi, obniżenie poziomu stresu, uzyskiwany z soi środek o nazwie S-equol oraz blokada zwoju gwiaździstego. Autorzy rekomendują używanie tych sposobów z zachowaniem ostrożności.

Skuteczne mogą być też terapie farmakologiczne, choć ich działanie jest słabsze niż hormonów. Słabą lub umiarkowaną poprawę przynoszą selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny, w tym paroksetyna. Pomocne mogą być też inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny i noradrenaliny (np. wenlafaksyna), gabapentyna i pregabalina, a także klonidyna. Eksperci zalecają rozpoczęcie leczenia od najniższej dawki, a wybór leku powinien zależeć od potencjalnych korzyści i ryzyka, jakie dotyczą konkretnego pacjenta.

Wiele z próbowanych przez kobiety metod się nie sprawdza. Wśród nich znalazły się ćwiczenia fizyczne, rytmiczne oddychanie, joga, czy akupunktura, a także różnorodne zioła, przyjmowanie suplementów z kwasami omega-3 i witaminami.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MAT

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.