Niedzielski: wdrażanie KSO zaczynamy od rozmów z pacjentami. “To oni spinają sieć”
Przy projektowaniu poszczególnych rozwiązań Krajowej Sieci Onkologicznej dominowała perspektywa pacjenta. To pacjent spina sieć, nie umowy, wzajemne zależności między jednostkami - powiedział minister zdrowia Adam Niedzielski. Podkreślił, że w przypadku KSO mamy do czynienia z rewolucyjną zmianą, także w aspekcie jakościowym.

16 marca w gmachu Narodowego Funduszu Zdrowia rozpoczęło się spotkanie informacyjne skierowane do pacjentów poświęcone Krajowej Sieci Onkologicznej, w której biorą udział decydenci, klinicyści oraz przedstawiciele organizacji pacjenckich.
Konferencję otworzyło wystąpienie ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, który w swojej wypowiedzi skupił się na perspektywie pacjenta onkologicznego i koordynatorze opieki onkologicznej.
Niedzielski: wdrażanie KSO zaczynamy od rozmów z pacjentami
– Projekt wdrażania Krajowej Sieci Onkologicznej zaczynamy od rozmów z pacjentami. Bardzo ważne jest, aby w ramach tych rozmów, spotkań, szkoleń - bo rozpoczynamy cały cykl - przekazać całą wiedzę, która potem będzie podstawą do artykułowania swoich praw. Świadomość tego, na czym polegają rozwiązania, czego pacjent może oczekiwać od Krajowej Sieci Onkologicznej, jest kluczowa m.in. do tego, żeby ta zmiana, którą chcemy wdrożyć, realnie zaistniała i realnie była odczuwana przez pacjentów - powiedział Adam Niedzielski.
Podkreślił, że KSO jest “rewolucyjną zmianą, także w aspekcie jakościowym”, a rozwiązania pojawiające się w sieci były projektowane z ukierunkowaniem na pacjenta.
– Zadawaliśmy sobie pytanie, co te rozwiązania dadzą pacjentowi, jakie będzie miał z tego korzyści. Jakie będą największe bolączki pacjenta. Pilotaż Krajowej Sieci Onkologicznej wyeksponował kilka takich wątków, spraw, które z punktu widzenia pacjenta były najważniejsze - powiedział minister zdrowia.
Podkreślił, że przy projektowaniu poszczególnych rozwiązań Krajowej Sieci Onkologicznej dominowała perspektywa pacjenta: – Ta perspektywa pacjenta rzeczywiście konstytuuje tę sieć. To pacjent spina sieć, nie umowy, wzajemne zależności między jednostkami.
Kluczowa rola koordynatora opieki onkologicznej
Jak dodał, pacjenci zgłaszali, że w momencie postawienia diagnozy choroby nowotworowej czuli się kompletnie zagubieni.
– Dlatego doszliśmy do wniosku, że najważniejsze jest, aby pacjent miał wsparcie, żeby był “prowadzony za rękę” po ścieżce diagnostyczno-terapeutycznej, żeby był koordynator - wyjaśnił Adam Niedzielski.
Minister zdrowia miał okazję być świadkiem konsylium lekarskiego pacjentki z rakiem piersi.
– Kiedy jej mama chorowała nowotwór, to ona prowadziła ją “za rękę” po systemie. Jednak kiedy ta pacjentka zachorowała, okazało się, nie może ona liczyć na takie wsparcie. Rozwiązania, które zaproponowaliśmy, mają to zmienić i pomóc się odnaleźć pacjentowi - zapewnia Adam Niedzielski.
W KSO wszyscy pacjenci mają równy dostęp do leczenia
Pilotaż pokazał także inny problem - pacjenci, którzy trafiali do ośrodków o niższym stopniu referencyjności, o mniejszym doświadczeniu, “nie mieli szans na tak dobre leczenie, nie mogli liczyć na standardy leczenia, które oferują najnowocześniejsze ośrodki”.
– Krajowa Sieć Onkologiczna jest również odpowiedzią na ten problem - zapewnił Adam Niedzielski.
– Mamy wypracowane standardy leczenia, które są wzorowane na najlepszych standardach, m.in. amerykańskich - dodał.
Oprócz tego - kontynuował - każdy pacjent może liczyć na to, że niezależnie do tego, gdzie się rozpocznie jego proces leczenia - w dużym czy małym ośrodku - będzie miał jednakową dla wszystkich pacjentów ścieżkę diagnostyczno-terapeutyczną, jednakowe standardy.
Dodał, że podczas każdego konsylium pojawi się przedstawiciel ośrodka o najwyższym stopniu referencyjności i będzie on pilnował tych standardów leczenia.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Prof. Rutkowski: w 2023 r. będziemy wdrażać kolejne zapisy Narodowej Strategii Onkologicznej
Źródło: Puls Medycyny