Naukowcy zidentyfikowali cztery podtypy genetyczne chłoniaka DLBCL

MMD
aktualizacja: 13-04-2018, 12:24

Identyfikacja czterech głównych podtypów genetycznych rozlanego chłoniaka z dużych limfocytów B (diffuse large B-cell lymphoma, DLBCL) - który jest najczęściej diagnozowanym typem chłoniaka, może pomóc w wyjaśnieniu, dlaczego niektórzy chorzy reagują na leczenie, a inni nie.

Kilka lat temu naukowcy zdefiniowali dwie główne podgrupy DLBCL i odkryli, że pacjenci z DLBCL typu B-komórkowego (ABC) mają ok. 40-procentowy wskaźnik przeżywalności, podczas gdy chorzy z DLBCL typu GCB - 75-procentowy, ale i w tej podgrupie wielu pacjentów ma nawroty choroby po leczeniu.

W nowych badaniach, których wyniki opublikowano 11 kwietnia w NEJM, naukowcom udało się zidentyfikować podtypy DLBCL - chłoniaka, który mimo że może być agresywny, u niektórych pacjentów jest możliwy do wyleczenia.

"Pierwsze pytanie, na które chcieliśmy uzyskać odpowiedź, dotyczyło tego, czy istnieją inne cechy molekularne nowotworów, które mogłyby wyjaśnić, dlaczego niektórzy pacjenci dobrze zareagowali na standardowe leczenie. Drugie pytanie, powiązane z  pierwszym, brzmiało: czy jesteśmy w stanie wyjaśnić, kto nie reaguje dobrze na leczenie i zrozumieć genetykę tych nowotworów, tak aby zasugerować nowe potencjalne terapie, poza chemioterapią?" - powiedział dr Louis Staudt z Center for Cancer Research w National Cancer Institute

Naukowcy z NCI wspólnie z badaczami z kilku innych instytucji na świecie przeprowadzili badanie, które objęło 574 pacjentów z DLBCL. Pobrali od nich wycinki nowotworów, a następnie poddali je analizie zmian genomowych i ekspresji genów. W tej analizie zidentyfikowali cztery główne podtypy genetyczne mające wspólną grupę aberracji genetycznych. Okazało się, ze pacjenci z podtypami BN2 i EZB dobrze reagują na leczenie, natomiast ci z podtypami MCD i N1 nie reagują. Niektóre z tych podtypów można znaleźć zarówno w podgrupach ABC, jak i GCB, więc pacjent może np. mieć ABC DLBCL, profil ekspresji genu o niższym wskaźniku przeżycia, ale choroba może mieć również podtyp genetyczny BN2, który dobrze reaguje na chemioterapię.

"To pokazuje, że wykroczyliśmy poza miejsce, w którym byliśmy. Wcześniej, nawet przy najbardziej zaawansowanej diagnostyce molekularnej, powiedzielibyśmy, że wszystkie guzy ABC są typu "złego" i muszą być traktowane agresywnie. Teraz możemy wdrożyć nową klasyfikację i powiedzieć, że nawet jeśli pacjent ma "zły" typ ABC, to ma "dobry" podtyp genetyczny BN2, który dobrze reaguje na chemioterapię" - podkreślił dr Staudt.