Nasze szczęście zależy od naszego zdrowia

Stanisław Szultka
opublikowano: 01-10-2012, 12:32

Nazywam się Stanisław Szultka. Historia mojego życia podobna jest do historii dziesiątek, a może nawet setek tysięcy osób, które na początku lat 90. wzięły sprawy w swoje ręce.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Byliśmy wtedy młodzi i rozpierała nas energia. Mój pomysł na założenie firmy produkującej sprzęt fitness wynikał z zainteresowania sportem. Od najmłodszych lat grałem w tenisa ziemnego, a pod koniec lat 80. postanowiłem zbudować dla własnych potrzeb atlas do ćwiczeń. Tak rozpoczęła się historia Firmy Szultka Sport.

Produkując maszyny do ćwiczeń fizycznych, miałem świadomość, że nie są to produkty pierwszej potrzeby. Wydawało się, że w miarę upływu lat świadomość ludzi, jakie znaczenie dla ich zdrowia ma dobra kondycja fizyczna, będzie wzrastać. Tak się jednak nie działo, gdyż natura człowieka jest taka, że kiedy ma do wyboru wygodny fotel i ćwiczenia fizyczne, to prawie zawsze wybierze fotel. Takie myślenie sprowokowało w jakiś sposób powstanie innej mojej firmy – Szultka Furniture. Ale nie tylko to, bo epoka, która odeszła, zawsze mnie fascynowała. Dzisiaj jestem właścicielem kilku firm, w tym Szultka Sport & Fitness Equipment i Szultka Furniture.

Kiedy oprowadzam klientów po salonie wystawowym Szultka Furniture, udziela mi się ich zachwyt nad meblami, które mogą tutaj zobaczyć. Wtedy bardzo często staram się skierować rozmowę na temat zdrowego stylu życia, a szczególnie znaczenia, jakie dla naszego zdrowia ma dobra kondycja fizyczna. Nie zawsze udaje mi się rozwinąć rozmowę, bo zdarza się, że po drugiej stronie nie widzę zainteresowania tym tematem. I wtedy zastanawiam się – dlaczego ludzie potrafią zrobić tak wiele, by mieć piękny dom lub samochód, firmę, której poświęcają większą część swojego czasu, a tak niewiele robią dla samych siebie. Co może być tego przyczyną? Nie można przecież posądzać ludzi, którzy bardzo ciężko pracują, o lenistwo. Co takiego jest w nas, że spośród wielu ważnych rzeczy w życiu nie potrafimy na pierwszym miejscu postawić dbałości o własne zdrowie. Myślę, że to w dużej mierze efekt braku edukacji na ten temat. I to nie tylko zdobywanej w szkole, ale także w mediach i w rodzinie. To skutkuje tym, że nie dbamy o kondycję fizyczną. Przenosi się to także na nasze dzieci, które nie mając dobrego przykładu w rodzinie i odpowiedniej edukacji w szkole, także unikają ćwiczeń fizycznych a efektem tego jest już w bardzo młodym wieku problem z otyłością.

50-LATEK Z KONDYCJĄ 30-LATKA

Jeżeli nie robimy nic dla poprawy kondycji fizycznej jako ludzie młodzi i w średnim wieku, to bardzo trudno rozpocząć ćwiczenia w wieku podeszłym lub na starość. A przecież im starsi jesteśmy, tym większą mamy świadomość tego, że sami odpowiadamy za to, jak się czujemy i wyglądamy. W okolicach pięćdziesiątki mniej więcej w 70 proc. zależy to od naszego stylu życia, a w 30 proc. od genów. Ja jestem w okolicach pięćdziesiątki i wiem, czemu zawdzięczam dobrą kondycję fizyczną i zdrowie. Przede wszystkim nigdy nie paliłem papierosów, a alkohol piję w ilościach symbolicznych. To na pewno są zalety zdrowego stylu życia.

Gdybym jednak po stronie zalet nie miał innych atutów, to nie śmiałbym napisać tego artykułu. Z pozostałych zalet zdrowego stylu życia najważniejsze dla mnie są ćwiczenia fizyczne, które są najbardziej korzystnym oddziaływaniem na organizm, o jakim wiemy. Gimnastyka w granicach rozsądku może zdziałać cuda. I nawet gdyby to była tylko gimnastyka, to już byłoby bardzo dobrze. Ja jednakże, prowadząc interesy na całym świecie, muszę ciężko pracować, i czas, który przeznaczam na ćwiczenia fizyczne musi być bardzo efektywnie wykorzystany. Będąc właścicielem firmy Szultka Sport & Fitness Equipment, wiem, że spośród wielu form aktywności fizycznej najlepszym wyborem jest urozmaicony trening z ciężarami na maksymalnie dużą liczbę mięśni. Jestem w szczęśliwej sytuacji, bo moja firma produkuje właśnie takie maszyny, które dają możliwość wykonania urozmaiconego treningu na mięśnie całego ciała. Pięć razy w tygodniu schodzę więc po zakończeniu pracy do mojej siłowni i wspólnie z żoną ćwiczymy około 1 godziny. Niekiedy jestem tak wykończony pracą, że jedynie żona mobilizuje mnie do ćwiczeń. Wzajemne wspieranie jest bardzo ważne, bo niekiedy człowiekowi naprawdę nie chce się ćwiczyć.

Jednak świadomość tego, jakie znaczenie dla zdrowia ma kondycja fizyczna, a przez to też psychiczna, bardzo mobilizuje do ćwiczeń. Nagroda za ciężką pracę w siłowni jest jednak wielka. Kiedy wychodzę na kort tenisowy i gram mecz z moim synem, nie widać różnicy w przygotowaniu fizycznym. I tak się właśnie czuję. Mam ponad 50 lat, a kondycję 30-latka. Ciężko pracuję, ale potrafię połączyć to z dbałością o dobrą kondycję fizyczną. Jestem szczęśliwym człowiekiem. I tutaj mogę przytoczyć ponownie to, co napisałem już wcześniej, że im jesteśmy starsi, tym większy mamy wpływ na to, jak się czujemy i wyglądamy. Ale co zrobić, aby zacząć ćwiczyć i dbać o kondycję fizyczną i zdrowie?

SATYSFAKCJA Z WŁASNEJ SIŁOWNI

Przede wszystkim nigdy nie jest za późno, aby zacząć ćwiczyć. Warto także postawić sobie jakiś cel, który będzie nas mobilizował do wysiłku fizycznego. Kobiety marzą o zgrabnej sylwetce, o zgrabnych nogach, płaskim brzuchu, pośladkach, które podkreślają figurę. Niech to będzie marzenie i motywacja kobiety do regularnych ćwiczeń fizycznych. Mężczyzna z kolei marzy o wygranych turniejach tenisowych czy golfowych. Na wiosnę nie może się doczekać, kiedy wyjdzie na kort lub pole golfowe. Ale jaką ma szansę na przyjemność z gry, jeżeli zrobi to bez żadnego przygotowania fizycznego? Będzie to raczej zmaganie się z własną słabością bez szans na sukces sportowy. Nie mówiąc już o dużym ryzyku doznania kontuzji. Tak więc regularne ćwiczenia fizyczne to nie tylko podstawa dobrej kondycji i dobrego zdrowia, ale także efekty estetyczne w postaci poprawy sylwetki, oraz szansa na sukcesy sportowe w ulubionej dyscyplinie sportu. Jeżeli jednak zdecydujemy się ćwiczyć, to warto wiedzieć co ćwiczyć i gdzie ćwiczyć. Najbardziej efektywne są ćwiczenia na siłowni.

Profesjonalne studio fitness może wprawdzie zaspokoić wszystkie potrzeby treningu, ale wiążą się z tym określone koszty, np. opłata za korzystanie ze studia, koszty dojazdu i stracony na niego czas. Ludzie zajmujący się biznesem mają jednak bardzo mało czasu, by pójść do klubu fitness. Nie oznacza to jednak, że muszą przez to zrezygnować z uprawiania ćwiczeń, gdyż mogą je realizować w swojej domowej siłowni. Satysfakcja z posiadania własnej siłowni będzie tym większa, im lepsze będzie jej wyposażenie.

Jeżeli wyposażenie twojej domowej siłowni da ci możliwość wykonania bardzo wielu wartościowych i urozmaiconych ćwiczeń, to dylemat, gdzie ćwiczyć, przestaje istnieć. Studio fitness w domu to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą zmienić swoje życie i zacząć ćwiczyć. Jeżeli masz swoją domową siłownię, to ćwiczysz ile chcesz i kiedy chcesz. Rano, zaraz po wyjściu z łóżka, czy też na koniec dnia.

ARGUMENTY ZA POSIADANIEM WŁASNEJ DOMOWEJ SIŁOWNI:

1 Twoja domowa siłownia może być miejscem nie tylko dla ciebie, ale także dla całej rodziny, a nawet przyjaciół.
2 Przyjaciołom czy znajomym możesz zaproponować znacznie ciekawsze spotkanie, niż tylko na wygodnej sofie, ale właśnie przy treningu siłowym.
3 Podczas ćwiczeń w twojej domowej siłowni możesz znaleźć lepszy kontakt także ze swoimi dziećmi – wspólne zainteresowania łączą ludzi.
4 Natomiast ćwicząc sam, nie musisz się krępować obecnością innych osób, zwłaszcza jeżeli jesteś dopiero na początku drogi do odbudowy ciała i kreowania wymarzonej sylwetki. Będziesz mógł spokojnie pracować w swoim własnym tempie i z własnymi, niekoniecznie od razu dużymi, obciążeniami.
5 Ćwicząc w domu nie narazisz się na brak higieny, co niekiedy może wystąpić w studiach fitness. Unikniesz ryzyka infekcji bakteryjnych czy alergicznych.
6 Możesz ćwiczyć tam, gdzie mieszkasz – nawet w małej miejscowości, gdzie nie ma studia fitness.
7 Wreszcie – możesz podzielić swój codzienny plan treningowy na kilka sesji w ciągu dnia. Jest to szczególnie korzystne, gdy jesteś już osobą w zaawansowanym wieku lub choćby rekonwalescentem.

Jak widać, domowa siłownia to bardzo dobry wybór – i ekonomiczny, i racjonalny. Ja mam to szczęście, że udało mi się połączyć pasję do sportu z biznesem, a moja firma Szultka Sport & Fitness Equipment produkuje najlepsze na świecie wielofunkcyjne maszyny do treningu siłowego i fitness. Być może moja historia sprawi, że chociaż jedna osoba postanowi zmienić swoje życie i zacznie ćwiczyć – dbać o kondycję fizyczną. W dążeniu do lepszego zdrowia przez dbanie o kondycję fizyczną powinniśmy się wzajemnie wspierać. Ludzi starszych w podejmowaniu ćwiczeń fizycznych powinny wspomagać przede wszystkim ich dzieci. Tą pomocą może być uświadomienie rodzicom, jakie znaczenie dla ich zdrowia i sprawności fizycznej będzie miało podjęcie ćwiczeń fizycznych. Niekiedy może to być także pomoc w zakupie sprzętu niezbędnego do ćwiczeń. Pamiętajmy, że pomagając naszym rodzicom w ich wysiłku o lepszą sprawność fizyczną w wieku starszym i podeszłym, zmieniamy na lepsze nie tylko ich życie, ale także polepszamy jakość własnego. Oczywiście bardzo ważne jest także to, by pokazać rodzicom własnym przykładem jak ważne dla zdrowia są ćwiczenia fizyczne. Pamiętajmy, że nasza starość zaczyna się dzisiaj. To, co zrobimy dla zdrowia w wieku 20 czy 30 lat, przełoży się nasze zdrowie w starości.

Kiedy więc powinniśmy zacząć ćwiczyć? Każdy moment jest dobry, ale im szybciej ćwiczenia fizyczne, a szczególnie ćwiczenia z ciężarami, staną się częścią naszego codziennego życia, tym lepiej dla zdrowia. Można powiedzieć, że nigdy nie jest za wcześnie i nigdy nie jest za późno. Aby podjąć regularnie ćwiczenia fizyczne musimy mieć przede wszystkim świadomość korzyści z ich regularnego wykonywania. Wtedy nawet osoba w starszym lub podeszłym wieku będzie miała motywację do regularnych ćwiczeń z obciążeniem. Niestety, wielu ludzi ma wiedzę, jakie korzyści przynosi regularne wykonywanie ćwiczeń fizycznych, ale nie przenosi tej wiedzy na własne życie, a decyzję o rozpoczęciu ćwiczeń odkłada na czas przyszły. Nie przekonuje ich do podjęcia ćwiczeń nadwaga, problemy z wydolnością fizyczną organizmu. Sygnałem dla nas, że dzieje się coś złego, jest dopiero np. zawał serca, poważne problemy z kręgosłupem wynikające z nadwagi lub cukrzyca.

Wielu ludzi kiedy po raz pierwszy dowiaduje się, że cierpi np. na cukrzycę jest zrozpaczonych i często przygnębia ich to, że będą musieli całkowicie zmienić swoje życie. A przecież cukrzyca nie musi być wyrokiem, ale może być przyczyną wielu inspirujących zmian w życiu. Bo jednym z najlepszych sposobów walki ze skutkami tej strasznej choroby jest dbałość o utrzymanie prawidłowej wagi ciała, gdyż utrata nadmiernej masy poprawia wrażliwość na insulinę. Ale nie tylko odchudzanie w walce z cukrzycą jest bardzo ważne. Regularne ćwiczenia fizyczne zużywają nadmierne zasoby glikogenu z komórek mięśniowych i kontrolują stężenie glukozy we krwi.

Podejmując walkę z cukrzycą, można zmienić nie tylko swoje życie, ale także styl życia bliskich ludzi. Po to, by nie zachorowali kiedyś na tę podstępną i groźną chorobę. Podobnie jak cukrzyca, chorobą cywilizacyjną są także bóle kręgosłupa. Najczęściej to skutek deformacji naturalnych krzywizn kręgosłupa, których częstą przyczyną jest otyłość brzuszna. Co robić, by uniknąć lub zmniejszyć bóle kręgosłupa? Najprostsza odpowiedź jest taka, że należy zbudować gorset mięśniowy z silnych mięśni pleców i brzucha, gdyż mają one ogromne znaczenie dla zdrowia ludzi w każdym wieku. Silny gorset mięśniowy będzie jak pancerz chroniący kręgosłup.

Dzięki ćwiczeniom fizycznym można przedłużyć swoje życie, poprawić zdrowie, zmniejszyć ból i cierpienia przy różnych chorobach. To jedna z najlepszych inwestycji w zdrowie. I to inwestycją, którą można podjąć w każdym momencie życia. Nie wymaga ona dużych nakładów finansowych. Koszt wyposażenia domowej siłowni jest porównywalnych np. z ceną wakacyjnego wyjazdu na wczasy. Zatrzymajmy się więc na chwilę, by zastanowić się, czy praca i zarabianie pieniędzy to jest jedyny cel naszego życia. Bierzemy udział w dyskusji na temat wydłużenia wieku emerytalnego.

Rząd chce nas uszczęśliwić wyższymi emeryturami w zamian za dłuższy okres pracy zawodowej. Ale rząd nic nie mówi o tym, że jego troską jest także to, abyśmy przeżyli w dobrym zdrowiu szczęśliwe lata na emeryturze. Bo to nie jest interes rządu, to nasz interes. Zastanówmy się więc, po co odkładamy ogromne środki finansowe na system emerytalny, skoro z drugiej strony robimy tak mało, by z tych środków jak najdłużej korzystać. Nigdy nie jest za późno, by to zmienić, a decyzja zależy tylko od nas samych. Zmień życie swoje i bliskich ci osób.

Możesz się skontaktować ze Stanisławem Szultka, autorem tego artykułu, mailowo [email protected] com.pl lub telefonicznie: 512 115 819.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Stanisław Szultka

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.